SKUGGAN ÖVER INNSMOUTH

Aug 21st, 2008 | By | Category: 2008-4, Recension

Av H[oward] P[hillips] Lovecraft
The Shadow Over Innsmouth, 1930-tal
Översatt av Arthur Isfelt
Alastor Press 2008

H P Lovecraft (1890–1937) var skribent i flera av de pulpmagasin i USA som var grogrund för flera författarkarriärer. Inom skräckgenren anses han vara en pionjär, hyllad av bland andra Stephen King. De som läst hans brev – han skrev cirka 80.000 sådana, somliga mer än 70 sidor långa – menar att han var en mycket lärd man.

Den novella (lång novell eller kort roman) som heter Skuggan över Innsmouth har i denna utgåva inte daterats men bör ha tillkommit efter 1928, eftersom Lovecraft antyder att berättelsen utspelas då.

Innsmouth är en liten hamnstad med fallfärdiga, ofta obebodda hus innanför en obskyr ö vid namn Devil Reef. De människor som bor där ser inte ut som vanligt folk och de är hotade av någonting som ingen vill beskriva. Men hotet tycks vara reellt. Människor i staden, som stinker av rutten fisk, har försvunnit spårlöst och det talas om människooffer till de onda gudar som finns i havsdjupet.

Huvudpersonen intresserar sig för Innsmouth och reser dit, träffar stans suput, en nästan hundra år gammal man som vet allt om stan och dess tidigare öden. Han råkar givetvis rätt illa ut.

Lovecrafts stil påminner (åtminstone i den här boken) om Mark Twains sätt att skriva – bortsett från att Twain (Samuel Clemens) hade humor. Beskrivningarna är gedigna, kanske alltför detaljerade, men avsikten är att bygga upp en skräckinjagande stämning. Jag tror att han lyckades med det betydligt bättre för 80 år sedan. I dagens samhälle är det nog svårt att skrämmas med samma verktyg som fungerade på den tiden.

H P Lovecraft 1934

H P Lovecraft 1934

Men det är en intressant tanke att presentera författaren med en berättelse som sägs vara typisk för honom. Alastor Press har dessutom publicerat Lovecrafts anteckningar och strukna delar i något som verkar vara en synopsis. Dessutom finns hans korta självbiografi med liksom hans redogörelse om den ”fruktade” boken Necronomicon. Som avslutning finns Mattias Fyhrs essä Trygghet i skräcken – H P Lovecraft och hans mytologi.

Taggar: ,