Oct 20th, 2017 | By | Category: 2017-10 okt, Recension

Omslag till Skuggan av tvivelAv Peter Robinson
Sleeping in the Ground, 2017
Översättning Jan Malmsjö
Forum, 2017
ISBN 978-91-37-15041-3, inbunden, 382 sidor

Peter Robinson är en 67-årig brittisk författare bosatt i Kanada och England. Han är en av Englands mest kända deckarförfattare och är mest känd för sina kriminalromaner med kriminalkommissarien Alan Banks, för vilka han har fått flera utmärkelser. Robinson har också gett ut poesi och andra romaner. Deckaren Skuggan av tvivel är den tjugofjärde boken om Banks och hans kolleger i den fiktiva orten Eastvale i Yorkshire.

Boken öppnar med ett vackert lantligt bröllop som slutar i en blodig massaker. Brudparet hinner knappt ut på kyrkbacken innan de och flera bröllopsgäster skjuts till döds. Samtidigt lämnar Alan Banks en annan kyrka i en annan stad, där han närvarat vid begravningen av sin ungdomskärlek Emily. Vad han då inte vet är att hon dolt en hemlighet för honom, och den kommer senare att skaka om honom rejält. Efter en intensiv jakt lyckas polisen finna förövaren till morden. Men det något som inte stämmer och Alan Banks börjar tvivla på om de verkligen funnit rätt person, och han vill veta vad som egentligen hände utanför kyrkan och varför. Banks chef tar hjälp av profileraren Jenny Fuller som är specialist på massmördare. Banks förälskade sig i henne för många år sedan, innan hon plötsligt flyttade till Australien.

Tillsammans med Jenny, Annie Cabbot och Gerry Masterson börjar Banks söka efter mördaren. De gräver djupare i morden och finner både villospår och riktiga ledtrådar, som för dem långt tillbaka i det förflutna och till händelser som nästan glömts bort. När de äntligen närmar sig den chockerande sanningen är det nästan för sent.

Peter Robinson är en favorit bland deckarförfattarna. Han har samma förmåga som Henning Mankell att måla miljön så detaljrikt och samtidigt sparsmakat med små vardagshändelser och tristess att man nästan befinner sig där själv. Robinson ger personerna i boken både liv och färg, och deras dialoger fängslar läsaren. Alan Banks är visserligen huvudpersonen men flera av hans kolleger ges också stort utrymme och levandegörs av samtal, tankar och beteenden.

Handlingen tar från början olika riktningar som i upplösningen löper samman. Tempot är bra och läsaren hålls hela tiden på sträckbänken. Det är en elegant berättelse med ett oväntat slut och som är ger läsaren spänning från början till slut.

Peter Robinson

Peter Robinson. Foto Caroline Andersson