Jan 19th, 2015 | By | Category: 2015-01 jan, Recension

Omslag till Skugga av svekAv Diana Gabaldon
Written in My Own Heart’s Blood, 2014
Översatt av Lisbet Holst
Bookmark, 2014
ISBN 978-91-7547-069-6, 802 sidor

På en bergknalle i utkanten staden Flaggstaff i amerikanska Arizona, där författaren Diana J. Gabaldon föddes och växte upp, öppnade astronomen Percival Lowell sitt observatorium 1894. Han blev världskänd för sina observationer av planeten Mars där han studerade de ”canali” som setts av italienare Giovanni Schiaparelli redan 1877. Lowell kallade dem kanaler, en felöversättning från italienskan, och trodde att det var grävda kanaler åstadkomna av en intelligent livsform. Under 1960- och 70-talen, när planeten fick besök av rymdsonder, avlivades denna myt som en optisk synvilla. Men innan dess var spekulationerna om liv på Mars vilda och blev ett vanligt tema i science fictionberättelser.

Författaren H. G. Wells var en av dem som exploaterade ämnet i sin roman Världarnas krig (The War of the Worlds, 1898), där marsianer vars planet blir av med allt vatten ger sig av att invadera jorden för att överleva. När historien bearbetades till radiodrama av Howard Koch och regisserades av Orson Welles skrämde det livet ur hundratusentals amerikaner som trodde att pjäsen var en direktsändning av en verklig händelse. Boken har också filmats flera gånger. En annan av Wells bästsäljande romaner heter Tidsmaskinen.

Diana GabaldonEngelsk-mexikanska Gabaldon (född 1952) borde ha hört talas om både Lowell och H. G. Wells när hon började skriva Outlanderserien som börjar med att den brittiska sjuksköterskan Claire Randall Fraser Beauchamp i krigstidens 1940-tal hamnar i ett slags maskhål av sten och förflyttas till 1700-talets Skottland. Berättelsen om henne, maken James Fraser och deras barn och barnbarn fortsätter i olika tidsplan.

I Skugga av svek har Frankrike 1778 förklarat England krig vilket gör att brittiska trupper måste tas hem från Nordamerika. Stora förvecklingar både politiskt, känslomässigt och ockult.

Den brittisk-amerikanska dramaserien Outlander, som bygger på Gabaldons böcker, började sändas av Viaplay den 10 september 2014.

I Sverige har böckerna Främlingen, Slända i bärnsten, Sjöfararna, Trummornas dån, Det flammande korset, Snö och aska, Som ett eko och nu Skugga av svek kommit ut. Diana Gabaldon bor kvar i Arizona men har flyttat från Flagstaff till Scotsdale där hon har sin man och tre barn.

ÅSA PETTERSSON