SKUGGA

Mar 11th, 2010 | By | Category: 2005-1, Recension

Av Christian Braw
Hägglunds 2004

Det här är en roman med många sidor – inte enbart boksidor. Prästen i Slätthög och docenten vid Åbo akademi Christian Braw har tidigare skrivit släktromaner, ledarskapsböcker och vetenskapliga verk. När han nu ger sig in i kriminalbranschen bär han med sig bitar av allt detta. Jakob Sandman, militär från Eksjö och hans hustru journalisten har en fosterpojke från Paraguay, ursprungligen tysk. Om släkten Sandman har han tidigare gett ut Till minnet, Vid tidens hjärta och Släktresan. Här utvecklas familjen Sandmans relationer till varandra och omvärlden än mer.

Den fond som delar av romanen utspelas i är en dramatisk historia. 1903 inser ryssen Sjuvalov att en revolution är oundviklig. Han säljer sina egendomar och bygger upp en frimärkssamling som blir världsberömd och därmed stöldbenäget. För att minska en sådan risk tillverkade Sjuvalov flera falska samlingar. Det hjälpte inte. Han mördades 1918 och det äkta albumet försvann.

Det är detta försvinnande som aktualiseras 80 år senare och här tar boken fart i nutiden, blir rejält internationell med färder till olika länder och reminiscenser till andra världskriget. Braw har en intressant, nästan eggande stil i sitt skrivande. Den är avlägsen den vanligt förekommande amerikanska, har en lite spretigare uppbyggnad som gör att läsaren, ibland lite förvirrat, måste fortsätta fram mot en konklusion. Det är inte alltid spännande, men ofta nog.

JAN NYGREN