Apr 28th, 2010 | By | Category: 2010-2, Recension

Omslag till Skrivet i blodAv Caroline Graham
Written in Blood 1994
Översatt av Elin Dahlqvist
Ekholm & Tegebjer 2009
Utgavs första gången 1994

I likhet med många andra har jag följt kommissarie Barnaby på TV, hans kärleksfulla gnabbande med hustrun Joyce och makt(o)fullkomliga behandling av sin assistent, inspektör Troy. Det bästa med dessa filmer är nog de charmiga byarna med sina prunkande trädgårdar, mysiga små halmtakstäckta hus och antika pubar. Därför är med blandade känslor jag för första gången läser en bok om morden i Midsomer. För hur kan författaren förmedla denna underbara engelska lantmiljö med enbart ord? Det kan hon inte heller, kan jag konstatera.

Caroline GrahamSkrivet i blod handlar om Midsomer Worthy skrivarklubb där några amatörer träffas en gång i månaden hemma hos klubbens sekreterare Gerald Hadleigh. Trots att han är emot idén att bjuda in den firade författaren Max Jennings till en av sammankomsterna författar han själv en inbjudan och hoppas att Jennings ska tacka nej.  Till gruppens förvåning tackar Jennings ja och kommer som utlovat till deras möte men innan kvällen är till ända är Gerald Hadleigh död. Nyckeln till gåtan verkar finnas hos Jennings, som visar sig har försvunnit när polisen försöker få kontakt med honom.

Trots titeln är boken betydligt mer oblodig än TV-filmerna där mördarens framfart får invånarna att falla som käglor till marken. Boken har sin främsta förtjänst i personporträtten där klubbens medlemmar tycks vara antingen snälla och kuvade eller självupptagna och elaka. I början känns de mer som svartvita schabloner men karaktärerna utvecklas efterhand och gör boken spännande att läsa trots att mordgåtan känns lam och polisutredningen går i snigelfart. Det är först i bokens sista fjärdedel som det börjar bli möjligt att spekulera över mordmotiv och gärningsman.

GUDRUN WINFRIDSSON