SKRIV DINA MEMOARER En handbok i självbiografiskt skrivande

Jul 30th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Skriv dina memoarerAv Allan G. Hunter
Write Your Memoir 2008
Översatt av Erik Nisser
Lind & Co 2010

Världen är full av människor som vill skriva minst en bok, gärna om sig själv och sina upplevelser. Detta måste givetvis utnyttjas och därför har Oxfordutbildade britten Allan G. Hunter flyttat till USA där han som litteraturprofessor arbetar med kurser i hur man skriver självbiografier.

Denna bok är full av värdefulla tips och jag finner att råden som ges lika mycket gäller romanskrivande som memoarförfattande. Skulle en ivrig nybörjare följa varenda ett borde det bli en volym på uppskattningsvis 16.000 sidor, vilket skulle försvåra att hitta ett förlag. Men en penna att stryka med (”Kill your darlings”, sa visst Alfred Hitchcock) är rätt billig.

De organisationsförslag Hunter vidarebefordrar är kloka. Han insisterar vidare på att man ska komma i kontakt med sina känslor för att få ihop ett godtagbart manus. Visst är mycket av det han lär ut typiskt för amerikanska skrivarkurser, men råden kan utan större svårighet överföras även till svenska förhållanden. Däremot ställer jag mig tveksam till de legala svårigheter han ställer upp. Lagarna på denna sida av världen är inte särskilt lika de som finns på andra sidan pölen. Inte heller kan jag tänka mig ett svenskt förlag som ställer upp med ett sexsiffrigt belopp (i dollar) för en självbiografi av en okänd människa. En känd, javisst, men en sådan anlitar säkert en spökskrivare som vet hur slipstenen ska dras utan att inhandla böcker av en brittisk-amerikan.

Allan G. Hunter. Foto Cat Bennet

Allan G. Hunter. Foto Cat Bennet