SKRATTANDE POJKENS SKUGGA

Mar 15th, 2010 | By | Category: 2004-2, Recension

Av Steve Saville
Laughing Boy’s Shadow
Översatt av Eugen Kristensson
Aleph Bokförlag

Bland böcker jag dreglat över julen 2003 märks Skrattande pojkens skugga. Synd att mitt omdöme inte kommer förrän nu, men som så mycket annat saknar den här boken bäst före datum. Skrattande pojkens skugga är en roman, som inte bara är författad av en som har kontroll över sitt språk utan också (så vitt jag kan förstå utan att ha läst originalet) är perfekt översatt av Eugen Kristensson. Detta är fantasteri, magi, ögonklös, skönhet, fasa, ockult psykoanalys, ställföreträdande lidande, allt i klockren symbios. 34-årige Steve Savile, undervisar i engelska i Stockholm. Han kommer från Newcastle ”en döende stad i en värld där oskuld aldrig funnits”.

Det är dock inte det snälla Newcastle-on-Tyne som jag minns det. Stan utgör här tummelplats för författarens blodbadsliknande framställning. För det är mycket blod, fysisk demolering och trasiga ögon. Katastroferna står som spöregn på gator och under broar. En suggestivt beskriven trafikolycka utvecklas till en existentiell mardröm med hallucinatoriska drag.

Jag-personen Declan lider av svårartade umgängesvårigheter efter ihjälkörningen av en gammal A-lagare, som visar tecken på att besitta en oscillerande existens både som levande och död. Judy Garlands följeslagare på väg till Oz frammanas, här förvandlade till ligister. Nu är denna dödsfixerade roman förvisso ingen vanlig skräckbok. Tankarna går snarare till den form av existentiell litteratur som grabbarna och möjligen också någon tjej höll på med på ”Zum Schwarzen Ferkel” för 100+ år sedan och som gav upphov till sådana höjdpunkter som Knut Hamsuns Sult och August Strindbergs Inferno.

Förhoppningsvis är Skrattande pojkens skugga inte fullt lika självupplevd som dessa båda ”documents humain”. Det här är nog den mest helgjutna bok som Aleph Bokförlag hittills har gett ut.

BERTIL FALK