SKRÄMMANDE SKOGAR OCH ANDRA OSUNDA PLATSER

Sep 10th, 2009 | By | Category: 2006-2, Recension

Redaktör: Kent Björnsson
Schakt 2
Kent Björnsson lund 2006

Schakt 2 handlar som Schakt 1 om snyggt förpackade noveller i skräckgenren. Alltsammans utsökt illustrerat av Rickard Hansson. Well done. Johan Theorin stärker med Grenverk sin ställning som ledande genreförfattare, men han ”får akta sig”. De övriga författarna i denna antologi är proffs de med. Theorins första roman är på väg, men är det inte dags att samla novellerna? Trollet av Lars Carlberg är en mycket snygg variant på vår inhemska företeelse, trollet. Canavans bakgård (översättare Theorin) av Joseph Payne Brennan (1918- 1990) ligger helt i fas med de båda föregående novellerna. Stubbe och krona av Finn Kronsporre är ett effektivt bidrag. Skickligt dras skruven åt mer och mer, nästan för hårt. Den sista twisten känns onödig. Sätts punkt tidigare blir den ännu effektivare. Peter K. Anderssons Dunsinane är också en suggestiv berättelse med sitt skogsbryn som kryper allt närmare. Furorna av Charlotta Johansson är en lika välskriven otäcking och Patrik Centervalls Affärshemligheter för oss in i den dunkla sektens obehaglig sfär. Och här överlever huvudpersonen, överlever, men bara för att vara på flykt för resten av livet. Annars tycks huvudpersonerna dö eller försvinna in i en okänd tillvaro, som i Mitrania-redaktören Lilian Wibergs ödesmättade Ödevimannen som bjuder på samspel mellan barndomens sagor, den hemska händelsen, nuets förfall och omtagningen, upprepningen av det oförklarliga. Åtta svenska författare i åldrarna 22-55 år, och en amerikan som blev 72, alla lika förmögna och verbala att framkalla bilder av dysterhet, skönhet, fasa och, ja, melankoli. Alltsammans i en upplaga om 101 numrerade ex. Tacka Kent Björnsson för det!

BERTIL FALK