SKRÄCK – Boken som Gud glömde

Dec 28th, 2011 | By | Category: 2011-12 dec, Recension

Omslag till SkräckMattias Lindeblad
Illustrationer: Henrik Lange
Semic 2011
ISBN 978-91-552-5744-6

Mattias Lindeblad är mycket känd i vissa kretsar. Han har medverkat i Rundgång och författat några roliga hårdrockböcker. Förlaget skriver att boken handlar om ”skräck inom film, böcker, musik, serietidningar”. Jag skulle säga att Mattias skapat en kärleksbekännelse om sina ungdomssynder eller skapat en happening som man skulle kalla ”frosseri i populärkulturens avvarter”. Det är en underbar skildring av ”motorsågsmassakerns” generation och om allt brus från VHS-spelare på 80–90-talet. Slem, äckel, Alice Cooper, Hellraiser och Freddie blandas med samtidsröster av vänner och meningsfränder, alla riktiga aficionados av kult- skräpkultur. Skildringen omfattar även ”blue ray-tiden”

Jag gissar att boktiteln är en parafras på Huset som Gud glömde eller The Amityville Horror 1979 och är uttryck för Lindeblads lekfullhet. Hela boken är en berg och dalbaneresa mellan viktiga milstolpar och mindre viktig men bra att ha allehanda fakta. Ibland tappar jag tråden men helheten bärs väl av Henriks Langer illustrationer. Dessa är som trafikljus som för dig genom alla berättelserna: fram, bak, stanna, parkera vid huset som Gud glömde, ta på dig masken mm.

Som helhet är det ett monument över en epok som präglades av censur, översitteri, skräck för skräckfilmer och pseudodebatter om VHS och populärkulturs skadeverkningar för nationens hälsotillstånd. Jag gissar att Mattias därför inleder boken med ett citat från Statens medieråd.  (Statens medieråd ska verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Medierådet övertog den 1 januari 2011 den verksamhet, som bedrivits av ”Rådet mot skadliga våldsskildringar” och Statens biografbyrå.) Yes, svenskarnas egen lilla Bio-video-Stasi.

Jag tänker osökt på årets stora händelse på Moderna Museet där en ung konstnär Markus Öhrn under några dagar visade film/happening ”Magic Bullet”. Magic Bullet är en 49 timmar och 13 minuter lång film som består av samtliga censurklipp bevarade i Statens Biografbyrås arkiv. Censur lika med kultur helt enkelt: http://www.modernamuseet.se/Stockholm/Program/Tidigare-program/2011/Magic-Bullet/  Markus Öhrn har digitaliserat och sorterat i kronologisk ordning undangömda filmklipp. Mattias Lindeblad har sammanställt omslag, citat och trivia om samma företeelser fast i större sammanhang och i analog (!) form. Kul att båda händelserna inträffade år 2011 när Statens biografbyrå bytte namn till Medieråd.

Missa inte förordet – det är en liten pärla skriven av Ronny Svensson. En smakfull inledning till en epos om ”skadliga våldsskildringar och annat trams”. På sätt och vis måste jag ge Rådet mot skadliga våldskildringar rätt.  Mattias Lindeblad är ett exempel på en ung man som utsatts under lång tid för skadlig mediepåverkan och förvandlats till ett farligt mediemonster. Se bara bild på baksidan av boken.

ANDRÉ LOUTCHKO

Mattias Lindeblad

Mattias Lindeblad. Foto: Jörgen Hinder