Nov 12th, 2014 | By | Category: 2014-11 nov, Recension

Omslag till SkeppAv Brian Lavery
Ship – 5 000 years of maritime adventure, 2010
Översatt av Bengt O. Hult, Inge R. L. Larsson och Carl Erik Tovås
Fischer & Co, 2014
ISBN 978-91-86597-79-5, 400 sidor

Det här är en av de vackraste böcker jag sett om maritim verksamhet på minst 30 år. Intendent Brian Lavery på engelska National Maritime Museum för oss genom mänsklig äventyrslustas (kanske var äventyrslusten driven av pur nödvändighet) behov av att överbrygga vattendrag. Det skedde först genom att förfärdiga farkoster som flöt; krukor, korgar och flottar innan något fornt geni uppfann konsten att bygga båtar. Därifrån var det inte svårt att tänka sig att någon fann att det gick att bygga större saker än ekor och kanoter och därmed var skeppen födda.

Lavery berättar i en lärorik, makalöst rikt illustrerad och lika makalöst layoutad coffe table-book om människans historia till sjöss och vad fartygsbyggarkonsten betytt för mänsklighetens utveckling – i både fred och krig.  Det är inga långa texter han ger oss, men de är späckade med fakta och beledsagar bilderna, modellerna, målningarna, kartorna och sprängskisserna  på ett både intressant och intellektuellt givande sätt.Brian Lavery

Efter introduktionen om de första båtarna och skeppen ger Lavery oss sjöfartens historia i stort sett i kronologisk ordning. Intendenten är påläst inom alla ämnen som har med hav och fartyg att göra vare sig de drivs med vind, ånga eller andra motorer, vare sig de använd fredligt eller krigiskt, till fiske, valfångst, nöjeskryssningar eller upptäcktsresor. Man får veta hur olika typer av fartyg konstruerats – och varför – och göra besök på emigrantfartyg och atomubåtar. Här finns gripande historier från sjöslag i både antik och modern tid och dessa kompletteras med biografiska data och ögonvittnesskildringar från personer som deltog.

Att Brian Lavery är kunnig i sina ämnen bevisas av att han anlitats som expert vid inspelningen av den amerikanska filmen Master and Commander – Bortom världens ände (2003, regi Peter Weir). Han har också, vid sidan av sitt arbete som intendent vid  National Maritime Museum i Greenwich varit konsult vid replikabyggena av Kapten Cooks Endeavour och emigrantskeppet Susan Constant. Tidigare har han skrivit två böcker om Amiral Nelson och hans fartygsflotta.

Trots att det gått snart 60 år sedan min egen sjömansbana tog slut och jag svor på att aldrig sätta min fot på andra fartyg än möjligen Ålandsfärjor gör boken att jag fylls av ruelse och ånger och är beredd att åter utropa: Navigare necesse est!