Sep 20th, 2011 | By | Category: 2011-9 sep, Recension

Omslag till SkendödAv Thomas Enger
Skinndød 2010
Övers. Margareta Järnebrand
Forum 2011
ISBN 9789137136301, inb

Thomas Enger är 38 år och har arbetat som journalist. Skendöd är den första delen av sex i serien om kriminalreportern Henning Juul. Boken är Engers första kriminalroman. Den är enligt förlaget deras bästa deckardebut, och har redan sålts till 14 länder. Filmrättigheterna till alla delarna är redan sålda.

Boken har flera historier som går parallellt för att till slut gå ihop. Journalisten Henning Juul arbetar på en webbtidning och är framgångsrik med många scoop bakom sig.  Efter en bostadsbrand i vilken hans son omkom har hans liv gått i kras med skilsmässa, ångest, mardrömmar och långvarig sjukskrivning. Handlingen börjar när han efter två års sjukskrivning återgår i arbetet, och får uppdraget att bevaka mordet av en ung kvinna, som påträffas i en park nedgrävd till midjan i jorden och stenad till döds. Hon har piskats och en hennes ena hand har huggits av.

Juul känner sig osäker i arbetet efter så lång sjukskrivning, och det blir inte bättre av att måste arbeta tillsammans med sin exfrus nya partner.

Juul återfinner successivt sin gamla yrkesroll och nyfikenhet. Hans journalistinstinkt säger honom att den som gripits för mordet inte kan vara den skyldige. Han påbörjar därför sin egen undersökning vid sidan om polisens, och dras utan att vilja det in allt djupare i handlingen. Juul hamnar snabbt i livsfarliga situationer, som både skrämmer honom och väcker hans nyfikenhet ännu mer och som irriterar polisen. Han kommer i kontakt med en filmskolemiljö, invandrarmiljöer och med kriminella gäng.

Ytterligare ett mord ökar pressen att finna den skyldige.  Tempot ökar obönhörligt till en rafflande final och slutet blir dramatiskt och oväntat.

Skendöd är en välskriven roman och titeln får sin förklaring mot slutet av boken. Enger skriver hela tiden i presens vilket gör att läsaren blir närvarande i varje händelse som utspelar sig i bokens 344 sidor. Enger skriver med ett härligt flyt. Det är en utmärkt debutbok. Engel beskriver vardagstristessen lika väl som Manckell gör i böckerna om Wallander, och när det är som mest spännande står han inte långt efter Stieg Larsson. Jag kan knappast vänta till bok nr två!

Thomas Enger

Thomas Enger. Foto Rolf M. Aagaar