SKÄRVOR

Aug 31st, 2015 | By | Category: 2015-08 aug, Recension

Omslag till SäarvorAv LiseLotte Divelli
Blommas Böcker, 2010, 2015
Pocketboken ISBN 978-91-633-6516-4, 356 sidor; eboken ISBN 978-91-637-9039-3

Liselotte Blomma Divelli ger ut sin tredje roman på eget förlag. Tidigare hon skrivit romanen Kampen om Kaos, om en kvinna dömd till fängelse och den omställning som hon kastats in i. Liselotte Divellis andra bok, Skott, handlar om en författares kontakt med den organiserade brottsligheten.

Liselotte Divelli har haft fysiska handikapp och identitetskriser. Hamnade i sällskap med en kriminell som drog med henne i ett rån för vilket hon dömdes till fängelse. Hon blev inlemmad i kretsen runt Hells Angels och andra bikergäng men tog sig ur till stor del tack vare sitt författarskap.

LiseLotte DivelliLiselotte Divelli är en stark och spännande kvinna med kunskaper om den värld hon skriver om.

Bokens innehåll: Närpoliserna Micke Ståhl och Fredrik Flink skickas på ett larm gällande en misshandlad tonårsflicka. Det som istället möter dem är så fruktansvärt att livet tillfälligt stannar upp.

Stefan Andreason, president för Rubicon Mc Stockholm, har skrapat ihop ett par timmar av ledig tid. Med sin fru Carina njuter han av en romantisk åktur på motorcykeln. Strax innan de är hemma ser de hur det varma solskenet skiftar till ett iskallt hav av flammande blått ljus. Polisbilar och andra räddningsfordon har invaderat deras egendom. De stannar till för att försöka förstå vad det är som pågår. Trots Stefans svärande åsikter om snutar och olagliga razzior börjar deras fasader att rämna när de kör den sista biten hem.

”Stefan”, kvider Carina. “Ungarna…”

Förintad i ett dovt vakuum försöker Stefan Andreason desperat att hantera sin nya verklighet. Förmågan till rationella tankar har försvunnit. Sakta men säkert börjar han inse vidden av sveket som har drabbat honom. Tragedin sveper med sig allt i sin väg och triggar igång det som borde vara begravt. De inblandade poliserna ställs inför beslut som aldrig skulle behöva fattas och som i slutändan får förödande konsekvenser.

Liselotte Divelli har ett bra språk som dock kan utvecklas. Störande ord och formuleringar förekommer i mindre grad, främst i början av romanen. Romanen är skriven i presens.

Personligheten hos de roller som förekommer är svaga, endast antydda. Enligt uppgift för att läsaren själv ska kunna sätta ansikte på rollgestalten. Detta är en väg som kan anses vara nyskapande men också visa på författarens svagheter. Att gestalta persongalleriet kan vara svårt. Nyskapande kan vara, men måste inte vara, en undanflykt. Vad som anses gälla i en bok är GESTALTNING. Läsaren vill ha klart för sig vem som agerar, varför, när var, hur och tillsammans med vem/vilka. Om man lägger en dimridå över persongalleriet finns ingen att identifiera sig med. Dock har Divelli en styrka i sin framställning av personernas inre.

Författaren låter läsarna följa dramat ur olika rollgestalters ögon kapitelvis. Läsarna får ta del av hur respektive rollgestalt upplever och reagerar på det fruktansvärda som hänt och relationerna mellan de fiktiva personerna ur en psykologisk vinkel.

Romanen avslöjar realistiska detaljer om bikervärldens människor och verksamhet som tyder på insikt och kunskap om förhållandena. Författaren är väl orienterad bland bikers och kriminella. Ett visst mått av samhällskritik ingår i berättelsen. Inte minst över Åkersbergas Svarta Centrum. Skärvor innehåller spänning utöver det vanliga. Skärvor av Liselotte Divelli är en bladvändare.

SUNE E. OLSSON