SKÅNES HISTORIA Från Ales stenar till Öresundsbron

Nov 13th, 2012 | By | Category: 1998-2, 2012-11 nov, Recension

Omslag till Skånes historiaAv Per Erik Tell (text) & Börje Berglund (bilder)
Bokpro Förlag 2012
ISBN 978-91-89336-60-5, 64 sid

Boken innehåller 28 kåserande texter, en för varje bokstav i alfabetet, somliga riktigt lakoniskt roliga, av Tell och kongenialt illustrerade av Berglund.

Det kan tyckas att Skånes historia inte hör hemma på en sajt som mestadels sysslar med kriminalberättelser av olika slag. Men den historien hör hemma här i högsta grad. Skåne har försett världen med mycken brottslighet, bland annat en av Sveriges få seriemördare. Han finns med i Tells & Berglunds historiekrivning: Tore Hedin var namnet, 25-årig polisman som på 50-talet hann med att mörda tio personer.

Och det finns fler värda att beskrivas. Kanske till och med Ale – han med stenarna – som enligt obekräftade hävder dödade sjuttio sjökungar. Mer i närtid (40-tal) berättar Tell om äventyrerskan Ebba Charlotte ”Jane” Horney som av danska motståndsrörelsen sågs som ”stikker”, angivare, och mötte sitt dystra öde på en båt mitt i Öresund (vars bro också fått ett avsnitt).

Sommaren 1676 stals den svenska krigskassan i Skåne. Ungefär 50 miljoner kronor i dagens penningvärde och det tillgreppet har fått namnet Loshultskuppen. Det låter som en skröna men lär vara alldeles sant. En blandning av legend och sentida fiktion är historien om Kullamannen. Legenden ser honom som en blind siare medan TV-historien från 1967 skrevs av Folke Mellvig.

Attentatsmannen Anton Nilsson, Amatheamannen, finns med och får dela utrymme med Fritiof Nilsson Piraten och operasångerskan Birgit Nilsson medan både Edvard och Peps Persson samsas några sidor längre fram. En av de mest kända skånska mördare vi har är Yngsjömörderskan Anna Månsdotter som miste huvudet under Anders Gustaf Dalmans bila på fängelsegården i Kristianstad klockan åtta om morgonen den 7 augusti 1890.

Och vad skulle passa under Z om inte Skånes (och Sveriges) förlupne älskling Zlatan.

Per Erik Tell och Börje Berglund

Per Erik Tell och Börje Berglund