SKALPELLDANSEN

May 2nd, 2012 | By | Category: 2012-05 maj, Recension

Omslag till SkalpelldansenAv Jenny Milewski
Telegran bokförlag 2012
ISBN 978-91-86183-92-9, inb, 300 s

Kan en människa vara född ond? Skulle alla människor tycka om att göra en annan människa illa – utan att veta om det?  Det är frågor som dröjer kvar i mina tankar när jag efter en sista rysning lägger ifrån mig Jenny Milewskis rysarthriller Skalpelldansen. Den handlar om kriminalförfattaren Jonas Lerman, som skriver böcker om den sadistiske seriemördaren Carl Cederfelt som specialiserat sig på att kidnappa tonårsflickor, skära sönder dem och begrava dem medan de fortfarande lever.

Jonas Lerman upplever skrivkramp, men den visar sig vara av mindre betydelse för handlingen i övrigt. Vad värre är: det förefaller som om han förföljs av sin påhittade gestalt Carl Cederfelt, vilket skulle göra romanen till en metafiktion. Men det är den inte alls. Carl Cederfelt existerar i sinnevärlden och har dessutom en hemlig hemvist i Jonas Lermans undermedvetna.

Jenny MilewskiFörfattarinnan är duktig. Så snart som texten börjar att anta formen av transporsträcka, stramar hon upp berättelsen med något nytt och för varje ny händelse som Jonas Lerman råkar ut för dras skruven åt allt hårdare. Det är alltså inget fel på dramaturgin. Alltsammans förvandlas till ett blodigt drama av ett snitt som inte så lite påminner om de grekiska tragediernas blodiga familjedramer, fast här handlar det inte om Aten utan om Stockholm med omnejder.

Kriminalinspektör Björn Svensson läxar upp Jonas Lerman utifrån sin egen yrkesroll och då låter det så här: ”Ni sitter där i era tjusiga skrivarlyor och fantiserar ihop den ena gräsligheten efter den andra. Och aldrig behöver ni ta ansvar för alla ni plågar och mördar i era böcker. Behöver inte fundera på hur det känns att komma hem från jobbet efter ännu en dag upp till armbågarna i blod och skit. Behöver inte tillbringa era arbetsdagar i sällskap med barnplågare, våldtäktsmän, gråtande fyllon som slagit ihjäl sin bästa kompis över en 75:a renat. Behöver inte lära er att lyckas få ner middagen efter att ha spenderat dagen med sådant här.”

Det frågar sig Jonas Lerman själv och tänker sluta skriva om sin seriemördare som sprättar upp tonårsflickor, men i stället blottläggs förklaringen till varför han kommit att skriva dem. Intrigen är mycket intrikat i all sin läbbighet. Det är en bra debut i den psykologiska rysargenren.

BERTIL FALK