Apr 19th, 2012 | By | Category: 2012-04 apr, Recension

Omslag till Skälig misstankeAv Gianrico Carofiglio
Ragionevoli dubbi 2009
Översättning Ulla Trenter
Forum 2012
ISBN 978-91-37-13639-4, inb, 279 s.

Skälig misstanke är en mycket välskriven och snyggt strukturerad åklagarberättelse, där åklagaren Guido Guerrieri spelar huvudrollen. En man – Fabio Paolicelli – som varit med hustru och barn i Montenegro får sin bil – som tillhör hustrun – kollad vid återkomsten till Bari i Italien. Man finner 40 kilo knark i bagaget. När mannen inser att polisen tänker gripa inte bara honom utan också hustrun erkänner han sig ensam skyldig.

Gianrico CarofiglioEn försvarsadvokat, som kommer hela vägen från Rom, tar sig an fallet utan att begära ersättning. Guerrieri får veta att allt ska göras för att det ska gå bra, men han kommer ihop sig med den mystiske advokaten, gör sig av med honom och kallar på Guido, som har ett gott rykte som hederlig på fängelset.

Guido inser att Paolicelli är den man som låg bakom att Guido blev misshandlad av fascister när han var 14 år. Han åtar sig ändå att försvara honom fast han hatar honom och tror att han är skyldig. Guidos flickvän har fått ett jobb i New York och har rest dit under ett års tid. Guido inleder ett förhållande med sin avskydde klients hustru. Sakta men säkert inser han att Guido mycket väl kan vara oskyldig.

Guido är ensam och vilsen. Författaren låter oss följa handlingen utifrån hans perspektiv. I alla replikskiften får vi inte bara veta vad Guido säger utan också vad han tänker.

Dramat går mot sin kulmen. Slutstriden mellan åklagaren och Guido i rättssalen skildras som en boxningsfajt och Guido går likt en sentida ättling till Cicero segrande ur den striden.

När man som läsare kommer till sista sidan upptäcker man att författaren har lagt de olika gestalterna och deras relationer i filmen ”Casablanca” som ett raster över hela boken. Guido spelar Bogarts roll som Rick och Paolicellis hustru fyller Ingrid Bergmans funktion. Det är med andra ord strukturellt sett mycket genomtänkt. Språket flyter som det ska i Ulla Trenters utmärkta överflyttning till svenska.