SJUNG TILLS DU STUPAR

Oct 10th, 2012 | By | Category: 2012-10 okt, Recension

Omslag till Sjung tills du stuparAv Tommy Körberg och Klas Ekman
Albert Bonniers 2012
ISBN 978-91-0-02980-4, 352 sid

För 50 år sedan var jag redaktör för Idolnytt som tillsammans med Bild-Journalen var tongivande poptidning på den tiden. Där kom jag för första gången i kontakt med Tommy Körberg, då ett popsnöre med gitarr och framtidsplaner i bandet The Maniacs, en grabb med sångröst. Då hade jag ännu ingen aning om att denne Bert Gustav Tommy Körberg var gammal i gamet och hade som femåring mot ett gage av två askar Tutti-Frutti-tabletter debuterat med Gunde Johanssons Torparvisan på Brunnskvittret i Ronneby, dit han hamnat efter att ha blivit född i Norsjö utanför Skellefteå på USA:s nationaldag 1948.

Han skaffade manager och tussades ihop med sångaren Ulf Michael Johansson från Gästrikland och bandet Tom & Mick & Maniacs spelade in låten Somebody’s Taken Maria Away, som låg sex veckor på Tio i Topps förstaplats 1967. Ett litet rekord som de delade med Hep Stars. Samarbetet med Mick varade i ett år.

Sedan gick det undan för den unge Tommy Körberg. Han blev snabbt en frispråkig ikon på den svenska – och snart även den internationella – pop-, rock-, musikal- och kulturhimlen. Som så många andra i svängen prövade han droger men hade mer otur än de flesta, åkte fast och åkte in för kokainintag. Det blev stora rubriker och många trodde väl att han därmed skulle försvinna från scenen. I stället blev det tvärtom. Hasse Alfredsson och Tage Danielsson ”upptäckte” honom och fann att han kunde både skådespela och sjunga. Skådespelandet förde till filmen. Han gjorde rollen som Lill-Klippen i Tage Danielssons filmatisering av Ronja Rövardotter efter Astrid Lindgrens bok.

Så blev det en internationell karriär, inte minst med huvudroll i musikalen Chess av Benny Andersson och Björn Ulvaeus, de gamla polarna från Hep Stars. Det var ett samarbete som togs upp igen när Benny startade BAO – Benny Anderssons Orkester – och gjorde Tommy till dansbandssångare, något som gett en Dansbandsgrammis. Att herr Körberg klarar av det där med schlager torde bevisas av att han vunnit den svenska melodifestivalen två gånger.

Sjung tills du stupar är en bok som är skriven av en ärlig och mycket frispråkig själ. Tommy Körberg berättar om kärleken till musiken, om sitt sätt att närma sig den (”kvalitet kommer från övning”), men också om sin klassresa. Att han lämnades bort som barn har påverkat honom ganska mycket.

Han har ofta skapat rubriker genom uttalande om kollegor som han menar inte håller måttet. Sådant återfinns också i boken, men här har han (till skillnad från i kvällspressen) möjlighet att utveckla varför åsikterna finns och varför han ansett sig ha rätt att framföra dem.

Han är osentimental och inte så lite filosofisk när han ser tillbaka på ett liv som varit mycket omväxlande – och tydligen mycket av alla slag både när det gäller umgänge med pengar och kvinnor.

Tommy Körberg

Tommy Körberg. Foto Johan Rheborg