SJÖMAN, LEGIONÄR, LEGOSOLDAT

Mar 2nd, 2017 | By | Category: 2017-03 mars, Recension

Omslag till Sjöman legionär legosoldatAv Roland Strandberg
Fischer & Co, 2017
ISBN 978-91-88243-22-5, 271 sidor

Roland Strandberg är en äventyrare av mått. På senare år har han stridit i Kosovo och Afghanistan, där han var livvakt åt Storbritanniens förre premiärminister, och arbetat som kontraktör – en som jobbar på kontrakt med att skydda diplomater, hjälparbetare, oljearbetare och andra viktiga personer i krigszoner – i Irak. Han har bevakat krigsförbrytare i Haag och varit FN-soldat i Libanon och Bosnien.

Roland StrandbergHan föddes i Forserum i Småland men där blev stugan snart för trång. Han såg ingen framtid på dörrfabriken så han gick till sjöss och deltog periferiskt i den storpolitik han då inte var så medveten om. Lite senare gick han med i Légion étrangère, alltså den franska främlingslegionen, men därifrån rymde han och därefter varit legosoldat. Enligt alla normer är en legosoldat eller legoknekt en person som krigar mot betalning i ett annat land än sitt eget. Så man kan gott påstå att Strandberg är väl insatt i de strapatser som krigande innebär. Han har utstått bombningar, blivit beskjuten av granater och varit med i eldstrider, fått vara med om att avstyra upplopp och sett flyktingkatastrofer eskalera.

Men det är inte alltid så livligt. Livet i fält kan vara ganska monotont. Hans nuvarande jobb som kontraktör beskriver han som just monotont men med extremt långa arbetsdagar. När han arbetade åt olika ambassader var tillvaron lite mer hotfull, ”som att vara tillbaka i det militära”, då han patrullerade tillsammans med soldater, åkte helikopter eller satt med i möten där krigsherrar och diplomater konfererade. Det var inte ovanligt att de blev angripna.

Det har under senare år kommit några böcker där författarna berättar om en liknande livsstil. Strandbergs bok är intressant som en biografisk skildring av en man som är plikttrogen och orädd och har en brinnande lust att lära sig saker. Sjöman, legionär, legosoldat är dessutom pedagogiskt upplagd med kartor över de platser som beskrivs. Den innehåller också en mängd privata fotografier som härrör från de platser och händelser som beskrivs i texten.

En sak är säker: det är ingen sinekur att vara en stridis på hög nivå. Men Roland Strandberg tycks trivas med det liv han valt.

KARL HJELM