SJÄLVTÄKT

Mar 13th, 2010 | By | Category: 2004-4, Recension

Av Tove Klackenberg
Natur och Kultur 2004

Titeln anspelar (enligt Bra Böckers lexikon) på ”ett tillgreppsbrott som består i att man utan att anlita myndighet själv tar sin rätt genom att rubba annans besittning. Straffet varierar mellan böter och fängelse i högst sex månader. Detta gäller dock inte då någon upptäcker en tjuv som ännu inte hunnit smita. Då får han utan straffpåföljd själv återta sin egendom” . Ordet är inte särskilt gångbart längre. En ung pojke i min närhet såg boken och undrade om jag höll på att lära mig att onanera.

Tove Klacken bergs hjältinna är åklagare Svea Landström Duval som har en svensk mor och en far från Jamaica, vilket får folk att kasta till henne rasistiska tillmälen. Jobbet sköter hon med varierande framgång i Östersund.

Härjedalen börjar drabbas av händelser som liknar sabotage och pressen är snabb med slutsatsen att det härrör från en rättstvist mellan markägare och samebyar. Dödliga olyckor drabbar även människor som borde ha ställts in för rätta och nu placeras Svea i Sveg för att leda utredningen.

Det är inte ofta man läser deckare om sydsamer som slåss för att få behålla sina renbetesmarker. Klackenberg har dock lyckats åstadkomma en klurig intrig. I likhet med de flesta nya kriminalförfattare (detta är hennes andra roman) skriver hon bra, om också lite slätstruken svenska. Den här boken är snäppet bättre än debuten Påtaglig risk att skada, så med den tredje kan det slå till ordentligt.

JAN NYGREN