SJÄLVRISK

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2007-1, Recension

Av Elsebeth Egholm
Selvrisiko 2004
Översatt av Karin Andrae
B. Wahlströms 2006

Danska Elsebeth Egholm har gett ut åtta böcker i Danmark. Självrisk är den andra som översatts till svenska. Det börjar dramatiskt med att journalisten Dicte Svendsen vaknar mitt i natten. Det brinner i granngården och Dicte kastar sig ut för att ta hand om hästarna som riskerar att omkomma i lågorna. Samma natt brinner en skola. Båda bränderna konstateras vara anlagda. Och dessutom försvinner en kvinna spårlöst som bodde på gården där det brann. Hon hittas senare dödad på ett sätt som tyder på att en ritualmördare är i farten.

Det är rakt på sak. Läsaren kastas in i en trumvirvel av våldsamheter. Men det är inte våldsdramatiken som utmärker boken. Elsebeth Egholm har förmågan att berätta om människorna. Scenen är Århus, en av Danmarks största städer men trots det ständigt i skuggan av det fjärran Köpenhamn. Huvudpersonen Dicte Svendsen arbetar för Köpenhamnstidningen som är mitt uppe i en omorganisation som kan betyda att journalistjobb dras in. Hon är någon sorts särbo med frilansfotografen Bo som har problem med att få träffa sina barn efter en besvärlig separation. Dictes liv är inte lätt. Hon har också en 17-årig dotter som vill flytta hemifrån och hon har spöken från sitt eget liv som ständiga följeslagare. Polismannen i fokus heter John Wagner. En sympatisk medelålders man som förälskat sig i en yngre kvinna som dessutom är väninna med Dicte Svendsen. Men inte heller hans liv är särskilt enkelt under ytan.

Elsebeth Egholm lyckas väl med den kriminella intrigen och upplösningen blir stegrat spännande, om än inte helt oförutsägbart. Styrkan i boken är framförallt sättet som Egholm berättar om persongalleriets mer vardagliga känslo- och tankeliv. Dicte Svendsen kan mycket väl konkurrera med de svenska deckardrottningarnas hjältinnor. Som journalist har Egholm dessutom skapat en mycket trovärdig fond med den lilla redaktionen i Århus där intriger och avundsjuka grasserar, inte minst mot bakgrund av företagsledningens kommande besparingsförslag. Fast inte fasiken skulle jag vilja jobba där.

PER ERIK TELL