SISTA FÄRDEN En roman baserad på verkliga händelser

Jul 4th, 2013 | By | Category: 2013-07 juli, Recension

Omslag till Sista färdenAv Staffan Nordstrand
MBM Förlag 2013
ISBN 978-91-86505-38-7, 320 sid

Staffan Nordstrand, vars bok Under floden jag skrev om nyligen, fortsätter den dramatiska berättelsen om Hmongflickan Prim som i den senaste romanen återvänder till Thailand efter år som tvångsprostituerad. Hon gör det under nytt namn och hennes mission är att återföra sin mors döda kropp till Tat Kuang i Laos för att begrava henne där enligt de lokala sederna. Det är ingen lätt uppgift. Eftersom hon själv har hemlig identitet måste förflyttningen ske smuggelvägen.

Sista färden är, precis som Under floden, en riktigt spännande och gripande roman, byggd på gedigna fakta och den trio böcker som författaren skrivit är tillkomna i opinionsbildande syfte. Byggprojektledare Nordstrand kom i sitt arbete i Thailand i kontakt med sina byggnadsarbetare, lyssnade på deras berättelser om hur människor lever i Asiens fattigare delar och bestämde sig för att låta omvärlden få reda på hur det kan gå till på platser dit turister reser i tron att de kommer till ett paradis.

Staffan NordstrandBakom fasaden förekommer exploatering av utarmade människor. Där frodas prostitution och trafficking, något som författaren beskriver i hopp om att kunna påverka FN att göra något. Han har gjort ett gediget researcharbete under svåra förhållanden och det skrivna resultatet har blivit en svart historia om turistparadisens baksidor, men här finns också ljusglimtar i form av kärlek och – kanske det viktigaste – hopp.

KARL HJELM