SIRI

Aug 16th, 2011 | By | Category: 2011-8 aug, Recension

Omslag till SiriAv Lena Einhorn
Norstedts 2011
ISBN 978-91-1-303396-9, 341 sid, inb

När jag på 1980-talet gick på doktorandutbildning i Litteraturvetenskap i Lund, skrev jag om August Strindbergs sjukdom och död 1912. Han led av magkräfta och bland hans läkare var hans svärson Henri von Philp, gift med Strindbergs dotter, skådespelerskan Greta. Denne von Philp rapporterade egendomligt nog i pressen om Strindbergs dödskamp. Dessa rapporter gav material till en ny och mera fullständig bild av vår störste författares sista tid. Resultatet av min forskning publicerades i Strindbergiana 1992.

Strindberg var gift tre gånger, med Siri von Essen (1850–1912), Frida Uhl (1872–1943) och med Harriet Bosse (1878–1961). Alla äktenskapen slutade med skilsmässa. När han bodde i “Blå tornet” förlovade han sig med den purunga teatereleven Fanny Falkner (1890–1963). Han hade tre överlevande barn med Siri: Karin, Greta och Hans, ett med Frida: Kerstin, och ett med Harriet: Anne-Marie som föddes 1902 och som blev långt över hundra år gammal.

I min forskning var det framför allt dottern Greta som var närvarande. Hon offrade sig för sin far och efter hans död 14 maj 1912 for hon och hennes man ut i Europa för att vila upp sig. Vid hemkomsten blev de inblandade i en stor tågolycka vid Mantorp i Östergötland och Greta avled. Fanny Falkner sökte förgäves flera gånger få träffa Strindberg men han ville inte visa upp sig i sitt elände. Också lilla Anne-Marie fick stanna utanför sjukbädden.

Den 21 april avled hans första hustru Siri von Essen i Helsingfors. DN skriver att författaren “synnerligen djupt greps däraf”. Enligt en forskare klädde han sig till sorg och sände en krans med vita blommor till hennes grav.

Lena EinhornLena Einhorn skildrar denna Strindbergs första hustru i sin roman Siri. För mig innebär det att perspektivet på August Strindberg ändras, här är han ung, potent och tämligen hänsynslös. Han uppvaktar kapten Carl Gustaf Wrangels maka som, efter skilsmässa från denne, ingår äktenskap med den unge, ännu inte så erkände författaren.

Lena Einhorn fick Augustpriset 1905 för sin sällsynt fängslande bok Ninas resa. Hon har en ovanlig förmåga att gripa tag i en med det hon skriver. Jag följer Siri von Essen på hennes resa genom livet och känner mig djupt gripen. Det börjar 1890 när Siri med barnen Karin 10, Greta 9 och “Putte” (Hans) 6, på Strindbergs uppmaning, har farit med skärgårdsbåten S/S Strömma  kanal ut till Värmdö i iskalla november.

“Medan S/S Strömma kanal kämpade mot vinden kämpade hon själv mot tårarna som plötsligt vällde upp i hennes ögon. Hon undrade hur de hamnat här av alla ställen på jorden. Hur de hamnat på en skärgårdsbåt på väg ut i ett ishav.”

Det är en existensiell situation. Båtresan in i det okända – en livsresa med osäkra förtecken. Man följer med och efter inskjutna tillbakablickar kommer man med upp till Patron Eklund som vill veta om barnen är “artiga”.

Resan fortsätter till dess Siri i Helsingfors försörjer sig genom att ge teaterlektioner. En av eleverna, Märtha Hedman vilken skulle komma att stå på Broadways estrader, skrev om sin lärarinna: “Unga människor avgudade Siri von Essen. Hur kunde de låta bli? Fanns det någonsin en lika inspirerande person? Med sådan förståelse för ungdom? Med sådan generositet, storsinthet? Med ett sådant förtjusande sinne för humor? Fanns det någonsin någon så tapper, och som visade detta med så glatt mod.”

Efter att ha läst Lena Einhorns fascinerande Siri är jag böjd att hålla med. Det är en ytterst fängslande personlighet som skildras av en författare som har nästan allt man kan önska av en sådan. Lena Einhorn blåser in liv och ande i sina gestalter, hon förmår få sina miljöer att bli verkliga med vind, doft och atmosfär. Hon inte bara griper tag i sin läsare, hon förändrar hans liv, tankar och person. Detta är stort – jag vet ingen i vårt land som är större.

JEAN BOLINDER