SIMPSONS MÖTER FUTURAMA

Nov 1st, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till Simpsons möter FuturamaAv Matt Groening
Futurama/Simpsons infinitely secret crossover crisis 2002–2005
Översatt av Göran Semb
Serieplaneten 2010

Den som skaffar sig denna alldeles utmärkta seriebok riskerar faktiskt att aldrig kunna njuta av dem. Jag tvingades ta till våld (en stor hovtång och råstyrka) för att få boken ur sitt färgglada fodral. När det väl var gjort blev lyckan desto större.

Serieplaneten är ett förlag ägt av blott 17-årige Olof Gustafsson och hans far Georg. När albumet kom ut i USA tog de kontakt med Bongo Comics, som är utgivare där, och eftersom de var först att höra av sig fick de köpa rättigheterna för den svenska marknaden. Albumet skulle ut i flera länder samtidigt, så de fick sno sig att översätta och formgiva. Det lyckades och resultatet är både festligt till innehållet och snyggt att se på.

Matt GroeningOlof är en riktig entreprenör som trots sin ungdom driver fyra företag: nätbutiken Seriehyllan som han startade som 13-åring, Siteselutions (som gör hemsidor), tidningen Serieblaskan och nu förlaget  Serieplaneten.

Filmerna om Simpsons har fått tjugofyra Emmypriser och ett Peabody Award vid sidan av andra utmärkelser. Man kan se de animerade versionerna av Simpsons och Futurama på TV här i Sverige (kanalen Comedy Central) men det är något visst med att få teckningarna i tryck. De innehåller faktiskt betydligt fler detaljer än man hinner urskilja vid de snabba växlingarna av bilder i rörelse. Det är nog bara roboten Bender i Futurama som menar att det måste vara något fel på en bok där bilderna är statiska.

Båda serierna kommenterar dagens samhällsproblem genom att obarmhärtigt skruva dem flera varv – Simpsons i dagens värld och i Futurama i en tusenåra framtid.

Det finns fortfarande människor som menar att tecknade serier är sämre berättelser än de påhitt som endast förklaras med bokstäver. Det kanske går att övertyga dem om motsatsen genom att sätta några avsnitt av Futurama (som innehåller en motsvarighet till de grekiska cykloperna) och Simpsons i händerna på dem. Kanske denna bok, där personligheterna från trettioandra århundradet möter dagens samhälle och kaos uppstår.

Förutom den feta boken (208 sidor) finns en ficka innehållande ett nytryck av den första utgåvan av serietidningen Simpsons. Dessutom en mängd extramaterial som särskilt borde intressera presumtiva serieskapare.