SIMMAREN

Mar 7th, 2014 | By | Category: 2014-03 mars, Recension

Omslag till SimmarenAv Joakim Zander
Inläst av Peter Andersson
Bonnier Audio 2013
ISBN 978-91-7433-224-7, 10 CD, 11 tim 30 min

Peter Andersson (bilden nedan) läser denna bok om maktspel på hög nivå alldeles utmärkt. Ändå har jag lite svårt att bli riktigt engagerad. Det beror troligen på att jag har svårt att identifiera mig med de människor som befolkar historien. Här finns en konfliktforskare,  äkta och falska CIA-agenter, EU-parlamentariker och –jurister. Det är först mot slutet som ”vanligt” folk förs in i berättelsen och då är tempot så högt att man inte hinner dra efter andan.

Peter AnderssonKanske irriterar jag mig också på det slimmade språket. Det känns som om författaren ställt anspråken på sig själv högt: här ska minsann inte enbart skrivas action, här ska åstadkommas ”litteratur”. Och så skrivs det om och skrivs om och skrivs om tills all fräschör nått homeopatisk styrka.

Men storyn är det sannerligen inget fel på. Till att börja med ser författaren till att läsaren/lyssnaren fattar att det här ska bli spännande. En rad människor på olika platser (Syrien, Afghanistan, Belgien, Holland, Sverige, USA) introduceras och man ska inte fatta hur det här ska knytas ihop. Zander gör det naturligtvis och mot slutet börjar man förstå sammanhangen. Då har redan mycket blod flutit och mer ska flyta. Författaren flyttar snabbt mellan de olika personerna, det blir korsklippt som i ett filmmanus och jag skulle inte förvånas om Hollywood blir intresserat av storyn. Berättelsen innehåller höga intressens behov att med alla medel behålla sin ställning i världen oavsett hur det går för de små människorna, marionetterna.

Joakim Zander är född 1975, EU-jurist och bosatt i Helsingfors.

Joakim Zander

Joakim Zander. Foto Sofia Runarsdotter