Jun 11th, 2011 | By | Category: 2011-6 juni, Recension

Empire of Silver 2010
Översatt av Lennart Olofsson och Kjell Waltman
Albert Bonniers 2011
ISBN 978-91-0-012522-6, 394 sid

Djungis khan (khan är ett mongoliskt ord för härskare) ansetts vara född omkring 1162 och hans liv har skildrats av Conn Iggulden i böckerna Stäppernas krigare, Bågens mästare och Bergens väktare.

Nu har historien kommit fram till tiden efter den 18 augusti 1227, den mäktige mannens dödsdag.

Naturligtvis lämnar han ett maktvakuum efter sig och hans söner hamnar i luven på varandra. Segrare i denna släktstrid blir den tredje sonen Ogotai, som utropas till härskare. Det blev en kort tid som khan för grabben – han regerade mellan 1229 och 1241 – kanske beroende på att han var mer intresserad av arkitektur än av att leda brutala arméer i strid. Djingis tyckte att städer skulle förstöras inte anläggas, men Ogotai såg till att bygga den märkliga staden Karakorum vid älven Orchon i Mongoliet.

Iggulden berättar flytande och dramatiskt om det tvåfrontskrig som pågick (nödvändigheten att spåna används föredömligt om en period som är nedsänkt i historiens dunkel) med den gamle generalen Tsubodai i krig i Ryssland och i öster fruktansvärda strider mot kineserna. Tsubodai hade tagit sig långt in i Centraleuropa när han fick veta att Ogotai dött och tillsammans med Ogotais son Guyuk tvingades återvända till en ny förväntad maktkamp.

Jag har svårt att tänka mig att Iggulden skulle sluta skriva om mongolernas krigiska ledare efter detta verk. Djingis sonson Kublai khan, ättelägg till Djungis fjärde son Tolui,  står i tur. Han blev en mycket känd ledare som bland mycket annat grundlade den mongoliska Youandynastin i Kina.

Conn Iggulden föddes 1971 och är bosatt utanför London. Innan han kunde leva på sitt författarskap arbetade han som lärare, men efter Kejsaren-serien om Julius Caesar och serien om de mongoliska härskarna krävs inget annat arbete. Men lärarkallet skiner igenom i de historiska romaner han författar. Inte minst hans ”Historiska kommentar” i slutet på Silvrets rike är mycket informativ.

Conn Iggulden

Conn Iggulden. Foto Jerry Bauer