SILVERSNÖRET

Dec 13th, 2011 | By | Category: 2011-12 dec, Recension

Omslag till SilversnöretAv Peter Lucas Erixon
Trombone 2011
ISBN 978-91-978243-3-0, 292 sid

En varm julidag 1941 hittas en kvinna strypt på en skogsväg i Jämtland. Den skyldiga grips efter några timmar på en rälsbuss på väg från Sikås. Hon identifieras som den 37-åriga föreståndarinnan för ett ålderdomshem längre söderut. Så vitt känt var det första gången som en kvinna strypt en annan kvinna i Sverige

Kring denna nu tämligen bortglömda händelse spinner Peter Lucas Erixon en dyster historia byggd på förhör och andra bevarade dokument. Han tecknar bakgrunden i ett fattigt land där barn med egna problem och eländiga familjeförhållanden fick klara sig Peter Lucas Erixonbäst de kunde, om de inte utackorderades till lägstbjudande. Och han ger oss det rättsliga efterspelet samt glimtar ur gärningskvinnans senare, odramatiska men kanske också oförsonade liv ända fram till 1990-talet.

Men framför allt riktar Peter Lucas Erixon ljuset mot vad som hände på skogsvägen, hur de båda kvinnorna hamnade där och vad deras ödesdigra mellanhavande handlade om. Fram träder ett crime passionel bland torp, dansbanor och skogshyggen, en tragedi laddad av åratals återhållna drömmar och begär. Båda kvinnorna älskar samma man, och båda tror sig om att bära hans barn.

Även om det finns många romaner om brott i det förflutna så har de fått en undanskymd plats i den svenska störtfloden av kriminalberättelser. Det är synd, våra arkiv erbjuder många uppslag för både spännande och angelägen litteratur.

Silversnöret är en vackert berättad roman, men lider av att huvudpersonen förblir märkligt svårgripbar, trots alla sakuppgifter och samtida bedömningar av henne. Peter Lucas Erixon låter läsaren ana de djupt liggande behoven och besvikelserna bakom strypningen. Den känslomässiga högspänningen upplöses dock i otaliga hänvisningar till den susande storskogen. De ger berättelsen ett lyriskt skimmer, men pekar också bort från huvudpersonen och hennes offer, mot naturens likgiltighet inför människans öde.

PÄR ALEXANDERSSON