SILVERAPOSTLARNA

Jul 25th, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till SilverapostlarnaAv Jan Mårtenson
Wahlström & Widstrand, 2016
ISBN 978-91-45-23015-1, 319 sidor

Jag frestades att bli kock efter att på sidan 315 i Silverapostlarna läst receptet på Mårtensons variant av Sjömansbiff. Det blev alldeles utmärkt gott och mättande.

Silverapostlarna är den förre chefen för kungens kansli, FN:s undersekreterare och ambassadören Mårtensons fyrtiofjärde roman om antikhandlare Johan Kristian Homans, katten Cléo de Merodes och övriga välbekanta personligheters äventyr i en värld av kultur, konst och god mat som hotas av organiserad brottslighet och där han själv utsätts för utpressning och hotas med döden. Författaren har skrivit även om annat än den evige 45-åringen Homan, 70 böcker sammanlagt, men här får antikhandlaren föreläsa om sina specialiteter Rörstrandsporslin och utsökta möblemang på ett underhållande sätt och resa lite dessutom. Han och särbon Francine, Säpochef, reser till ett Lissabon som beskrivs mycket levande.

Men bokens viktigaste resa går till Söderköping. Kejsaren Karl den Store (742–814) skänkte ett dussin silverapostlar till ett polskt nunnekloster som på 1500-talet plundrades av svenskarna och grävdes ner vid slottet Men nära Söderköping. Där försvann den eftersom den som höll i spaden dog utan att avslöja var apostlarna fanns. Många har sökt skatten utan att lyckas. Kanske beror detta på att den, enligt folktron, vaktas av spöken.

Till ledsagande dramatisk musik av Wagner tvingas Homan ta ställning till om dessa osaliga andar verkligen existerar. Homan är som han är – och som han varit i snart fem decennier – medan världen och världens brottslighet runt omkring honom förändrats. Mördare och utpressare kommer och går medan kulturhistoria består. Och om den berättar Homan/Mårtenson kunnigt och gärna.

Jag kommer att läsa den fyrtiofemte Homandeckaren när den dyker upp, förmodligen nästa år, och kanske kan novisen vid spisen hitta en ny rätt att koka ihop.

Jan Mårtenson

Jan Mårtenson. Foto Cato Lein