SILHUETTEN

Jul 16th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till SilhuettenAv Christina Larsson
Tre Böcker 2010

Det här är bra, inte bara lagom bra utan väldigt bra. Silhuetten är en gediget komponerad polisthriller där jag bara har ett par små randanmärkningar och de kommer mot slutet när man redan har upplösningen klar för sig. Hur den huvudsakliga brottslingen avförs ur handlingen doftar engelskt 30-tal och det allra sista stycket platsar alltför mycket i Allers eller motsvarande veckotidning.

En klok kulturperson har sagt att en bra författare knycker goda idéer och därefter utvecklar något eget ur dem. Larsson har tydligen läst Christian Aage (som till för tre år sedan kom ut på just Tre Böcker) som i en av sina romaner lät lik upptäckas i de göteborgska befästningsgångarna och i en annan beskrev hur man med hjälp av dator kunde tillverka fingeravtrycksstämplar att Christina Larssonanvändas i brottsligt syfte. Här har Larsson använt detta i helt andra scenarier och fått ihop en story som är filmisk, spännande och riktigt trovärdig mitt i allt elände.

Kriminalkommissarie Ingrid Bergman, just hemkommen från solsemester, måste utreda mordet på en ung flicka som hittats sönderslagen med en ölbutelj uppkörd i skrevet. Det är inledningen på en intrig värdig de bästa amerikanska thrillerförfattarna. Fler brott begås och när saker visar sig peka mot Bergman inträder polisens internutredningspersonal. Hon måste slåss mot flera fronter.

Tursamt nog har hon skickliga medarbetare som tar över de olika fallen när Ingrid Bergman måste dra sig tillbaka.

Eftersom detta är fjärde boken i en serie anar man att det kommer att gå bra för kommissarien (annars blir det inte en femte) men vägen dit är något av en nagelbitare.

INGER STRANDBERG