SIGILLET Helga Gregorius berättelse

Nov 25th, 2019 | By | Category: 2019-11 nov, Recension

Omslag till SigilletAv Helena Sigander
Exilium förlag, 2019
ISBN 978-91-87511-53-0, 347 sidor

Året är 1905. Helga Gregorius är med barn. Dock icke med maken, pastor Gregorius. Nej, det är hennes älskare Fritz som är far till barnet. Hon lämnar Gregorius och Stockholm, och hon beger sig till Karlstad där hon flyttar ihop med andra kvinnor som, liksom hon, har en oäkta bulle i ugnen. Föga anar hon att hon därmed kommer att hamna i händelsernas centrum. I Karlstad pågår nämligen unionsförhandlingarna mellan Norge och Sverige. Hon kommer att spela en avgörande roll för freden.

Helena-SiganderDetta är huvudingredienserna i Helena Siganders Sigillet – Helga Gregorius berättelse, den andra boken om Helgas öde och äventyr i början av 1900-talets Sverige. Författaren menar i baksidestexten att “detta är en historisk roman som speglar våra dagars nyanlända Helgors påtvingade patriarkaliska normer”. Detta förstår dock inte denne manlige recensent. Det kan ju möjligen vara en bra ambition och ingång till berättelsen, men det är en något långdragen koppling att dagens till Sverige nyanlända kvinnor skulle känna igen sig i svenska normer som gällde i början av 1900-talet.

Nej, de patriarkaliska normerna skiljer sig dessutom väsentligt mellan de olika nyanlända som kommer till Sverige idag. Det finns ingen enhetlig grupp bland de nyanlända. Däremot finns det naturligtvis en del nyanlända Helgor som levt och lever under fruktansvärda förhållanden. Men, det kan hur som helst på intet sätt jämföras med västvärldens levnadsförhållanden för drygt hundra år sedan. Jag läser inte heller boken som ett inlägg om “påtvingade patriarkaliska normer”; för mig är detta en spännande bok som skildrar en stark kvinna i ett samhälle långt från vår jämställda nutid.

Hur som helst. Det här är en intressant historisk skildring. Påhittad, naturligtvis. Men den skulle kunna ha inträffat. Det stora historiska skeendet och det privata händelserna vävs samman på ett utmärkt sätt. Skildringen av unionsförhandlingarna tycks korrekt och Helgas öde och utveckling är intressant. Det är verkligen ingen tråkig bok. Jag känner en del gubbar som skulle avfärdat boken som “feministiskt trams” baserat enbart på titel, omslag och ordet “patriarkat”. Och ja, boken finner nog sina läsare främst bland kvinnor men det innebär inte att detta också är läsning för män!

Sigillet – Helga Gregorius berättelse är spännande läsning. Ingen spänningsroman. Inte en deckare. Inte en thriller. Det är en sådan där bok där författaren lyckats med konststycket att göra spänning av egentligen vardagliga ting. En alldeles utmärkt historisk roman!

PETER OLOFSSON