SHERLOCK HOLMES 150 ÅR

Mar 13th, 2010 | By | Category: 2004-4, Recension

Red: Mattias Boström
The Baskerville Hall Club of Sweden/Jury 2004

Kulturella essäer kring berättelserna om Mr Sherlock Holmes är en fin anglosaxisk tradition. I en vackert formgiven och välillustrerad bok har Mattias Boström här samlat bidrag från några av Sveriges just nu bästa pennor i genren.

Lars Falk förklarar med underhållande utvikningar en av Holmes förbluffande slutsatser, den när han under en tågresa enbart genom huvudräkning beräknar tågets hastighet vid ett visst tillfälle. Själv skänker oss Boström en väldokumenterad och stundvis dramatisk inblick i teaterlivet i Stockholm år 1902, året då Holmes-intresset var som störst och William Gillettes berömda pjäs om detektiven spelades på tre Stockholmsteatrar samtidigt.

Morgan Malm analyserar världens mest kända detektivroman, Baskervilles Hund, och placerar den i dess gotiska romantradition. Lars Strand, som Dasts läsare känner, berättar fängslande om Holmes som gentlemannaboxare.

I en finurlig Holmes-novell fångar Sara Charlotta Johansson utmärkt tidens stil och miljö. Och med utgångspunkt från Holmes själv tar oss Joakim Eklund & Joakim Nivre med på en intressant guidning i senviktoriansk klädsel och modekod. Dessutom innehåller boken två från engelskan översatta bidrag, ett av Roger Johnson som berättar Holmes-pastischens historia och ett av den humoristiske Stephen Fry (Jeeves i Wodehousefilmerna på TV) som presenterar en kulturhistorisk anekdot.

Den lyckade och svenska jubileumshyllningen till Mästaren är tryckt i en ytterst begränsad upplaga.

TED BERGMAN