SHAMANENS SÅNG: om en oundviklig människa

Mar 24th, 2014 | By | Category: 2014-03 mars, Recension

Omslag till Shamanens sångAv Jan Lidbeck
Arconia 2011
ISBN 978-91-633-8674-9, 360 sidor

Jan Lidbeck är legitimerad läkare och är specialist i internmedicin, allmänmedicin och smärtlindring. Han doktorerade i hematologi och har sedan 1990-talet arbetat med diagnostik och behandling av patienter med kronisk smärta.

I förordet skriver Lidbeck att boken grundar sig på verkliga skeenden som han levt med som läkare under de senaste decennierna. Författaren vill visa på konflikter mellan patienter och läkare, mellan de sjukskrivna och Försäkringskassan, och mellan läkaretiken och statsmaktens ”spel om de sjukskrivna”. Han anser att det sedan 1990-talet pågår ett tyst krig mellan läkare, de sjuka och Försäkringskassan. Ett krig som har krävt många offer. Och enligt författaren riskerar regelverket kring sjukskrivning och sjukvårdens möte med den smärtsjuke att bli en katastrof med dödlig utgång. Shamanens sång skildrar detta.

Jan LidbeckBoken handlar om Martin Lehman, läkare och nybliven änkeman, och hans dotter Johanna. Lehman har efter en lång karriär som läkare tröttnat på hur samhället utvecklat sig i Sverige och arbetar som läkare i Afrika.  Johanna drabbas av en svår nackskada efter en trafikolycka, och hon tvingas till en resa i sjukvården som inte är ovanlig för patienter med kronisk smärta. Johanna möter frustrerade läkare som misstror och felbedömer hennes besvär, hon förödmjukas, Försäkringskassan nekar fortsatt sjukersättning och hennes värld rasar till slut samman.

Martin Lehman har under tiden fått en livshotande sjukdom i Afrika. Där träffar han en shaman som ger honom de redskap han behöver för att hämnas sin dotter. Lehman reser sedan till Sverige där han straffar de läkare som han anser vara skyldiga det som hänt hans dotter.

Boken har ett ovanligt och intressant tema, och det framgår tidigt vad författaren vill kritisera. Personerna i boken beskrivs som övertydligt onda eller goda. Lidbecks skildring av de tre läkare som förstör Johannas liv blir så grotesk att de framstår som osannolika karikatyrer. Kanske finns det en satirisk tanke bakom detta, och de enskilda egenskaperna som beskrivs finns säkert hos många läkare, men sammanförda till tre personer blir det för mycket. Även myndigheterna (Försäkringskassan och Socialstyrelsen) och politiken beskrivs som inhumana som inte ser eller bryr sig om den svaga individen. Författaren har inte tillräcklig distans till sitt ämne och därmed förlorar skildringen sin skärpa. Det blir bara irriterande att redan tidigt i boken så tydligt förstå var författarens sympatier ligger.

Men boken har sina styrkor också. Skildringen av Johannas lidanden görs så professionellt att man nästan kan känna hur ont hon har. Hämndscenerna är också starka och spännande. Samtidigt haltar det även här. En döende far kommer hem för att hämnas sin dotter som han inte träffat på många år. Han har ägnat sitt liv åt att rädda liv och åker sedan till Sverige för att ta livet av någon han aldrig har träffat, och därefter åker han tillbaka till Afrika. Nja…

Baksidestexten kallar boken för en medicinsk thriller med satiriska inslag. Det är ingen passande beskrivning på vad som snarast är ett drama.

Författarens webb om boken: http://www.shamanenssang.se/