SEX SVENSKA DECKARE

Sep 15th, 2009 | By | Category: 1998-2, Recension

K. Arne Blom: Utan personligt ansvar; Jan-Olof Ekholm: Sista resan – mord!; Död i skönhet; Föreningen kriminalförfattare i Stockholm: Mordisk resa genom Sverige; Kjell E. Stigson: MC-klubben Sweet Killers: Roland Axelsson; Falsk idyll

MB Förlag (Alibi Omnibus) 1998

Sista resan mord! anmäldes i DAST 2/96 av Erling Håvall som skrev: ”Detta var Ekholms debut som deckarförfattare… Ekholm var en driven författare redan i debuten vilket väl kan förklaras med hans bakgrund som journalist … både skrämmande och spännande.” Död i skönhet beskrevs av Karl Hjelm i 2/97 sålunda: ”Ekholm kom med denna bok första gången 1968 och många påstår att det är hans bästa. Så långt vill jag inte sträcka mig, men det är i alla fall en av hans bästa”. Om pseudonymen Kjell E. Stigsons MC-klubben Sweet Killers skrev Helen Stenback i 2/97: ”Författarna har tagit sig an ett i dessa dagar aktuellt ämne, nämligen det tuffa livet i en kriminell MC-klubb, där våld och rasism hör till vardagen”. I samma recension sägs om Axelssons Falsk idyll att ”mycket dras upp till ytan under utredningen och snart spricker många fasader”. I 3/97 skriver Helen om Mordisk resa genom Sverige att det var ett roligt grepp att ”återutge den här berättelsen, och med en samling så skickliga författare blir resultatet verkligen gott.” Bloms roman har inte recenserats i DAST tidigare, men det är en riktigt skickligt uppbyggd historia om rasism och masspsykos.