Oct 22nd, 2015 | By | Category: 2015-10 okt, Recension

Omslag till Sex dagarAv Ryan Gattis
All Involved, 2015
Översatt av Niclas Hval
Albert Bonniers förla,g 2015
ISBN 978-910-014622-1, 432 sidor

På omslaget står att det är en roman om upploppen i Los Angeles 1992, en händelse som i botten hade med rasrelationer att göra och som startade med att två vita poliser slog den obeväpnade svarte mannen Rodney King (1965–2012) sönder och samman. Övergreppet filmades av en förbipasserande och blev en televiserad nyhet världen över. När poliserna sedermera blev friade för misshandeln blev detta startskottet för kravallerna 1992.

Fast Gattis roman berättar inte mycket om rasrelationer och nästan lika lite om poliser. Den utspelas i ett område i Los Angeles där merparten av invånarna är latinamerikaner. Så gott som alla – unga kvinnor som unga män – tillhör gäng och fan tar den som förirrar sig in på ett annat gängs område. Det är straffet för detta som grymt inleder denna gangsterhistoria som känns märkligt bekant trots att miljön är avvikande. Kocken Ernesto, en man med planer för sitt liv, berövas detta genom att överfallas och släpas efter en bil tills han dör som ett blodigt bylte. Det är som en scen ur ett brutalt TV-spel. Nu tar hans resursstarka familj över och genom närmast polisiära metoder försöker ta reda på vilka de skyldiga är och när det är gjort se till att den rättvisa som domstolarna förmenar dem blir uppnådd. Öga för öga, tand för tand.

Det är en mörk historia Gattis berättar och han gör det i filmiska scener med olika berättare ur gettogemenskapen i olika kapitel. Dessa balanseras med redogörelser ur andra perspektiv. Språket är livfullt och den ordlista som finns längst bak i boken är bra att ta till när läsaren kör fast i lokala fraser och ordvändningar.

De olika personerna beskrivs väl, ofta via sina gärningar och man blir ganska väl bekant med den lilla del av Los Angeles där de huserar. Ska man gnälla på något (och det är ju kutym att anmälare gör det) skulle det väl vara att som svensk utan gettoerfarenhet känns mycket som mer fiktion än verklighet. Men de små beskrivningarna gällande grafittikonstens betydelse för de berörda är intressant, liksom andra redogörelser för specifika förhållanden i the hood.

Men allra mest är det en berättelse om krig mellan gangsters som är fångna i ett revirtänkande. Och när gangsters krigar går det våldsamt till i Lynwood, South Central, Los Angeles.

Ryan Gattis är bosatt i Los Angeles, har tidigare gett ut två romaner och två kortromaner och är medlem av gatukonstkollektivet UGLARworks, alltså ett gäng grafittimålare.

Ryan Gattis