SENSATION STORIES

Mar 12th, 2010 | By | Category: 2005-1, Recension

Tales of Mystery and Suspense by the author of The Woman in White
Av Wilkie Collins
Utvalda och introducerade av Peter Haning
Peter Owen Publishers, London 2004

Kvinnan i vitt går som musikal vid Leicester Square och det är inte första gången som denna rysare från 1860 har prytt scengolv i London. Tillsammans med Månstenen är Collins ”vita fru” hans mest kända verk. Berömd är också novellen Den hemskt sällsamma sängen, som ofta antologiserats och som just tryckts Om igen, för nu har tio noveller av Collins getts ut. Flera av dem har samlat damm i över hundra år. Det är inga dåliga grejor.

Här finns The Fourth Poor Traveller, om vilken Collins biografiker Robert Ashley sagt: ”Den tillvaratar bättre än någon annan av Collins berättelser från 1850-talet hans favorittema kurragömma (hide and seek) och begagnar många av den moderna detektivhistoriens konstgrepp.” The Diary of Anne Rodway som den 19 juli 1856 publicerades i Househ old Words är en dagbok författad av en ung flicka ur arbetarklassen som försöker spåra upp den som mördat en av hennes vänner. Det gör henne till en pionjärdetektiv, menar Peter Haning. Jag håller med.

Novellen A Marriage Tragedy kan ses som ett förarbete till Kvinnan i vitt. För att nämna några av begivenheterna. Berättelserna har inte gnagts sönder av tidens tand. Jag har läst den här samlingen med stort nöje och det var inte minst roligt att läsa om Collins charmerande spökhistoria i ”det-var-bättre-förr” genren, The Last Stage Coachman, som han skrev 1843 när han var nitton år. John Dickson Carr är förvisso inte ensam om brådmoget författarskap.

BERTIL FALK