SEKTENS BARN

Jun 26th, 2017 | By | Category: 2017-06 juni, Recension

Omslag till Sektens barnAv Mariette Lindstein
Forum Förlag, 2017
ISBN 978-91-37-15049-9, 431 sidor

Mariette Lindstein imponerade på mig med sina två tidigare böcker (debuten Sekten på Dimön och uppföljaren Sekten som återuppstod) om en människas försök att bryta sig ur en sekt. Om den senare skrev jag att jag väntade på del tre med viss otålighet. Nu är min väntan slut i och med att Sektens barn utkommit – på nytt och större förlag till råga på allt. Det berodde dock inte på någon fientlighet att Lindstein flyttade från Mörkersdottirs Förlag till Bonnierägda Forum. Hon har i intervjuer förklarat att de tidigare böckernas framgångar (de har sålts till flera länder) ökade kraven på kringarbete och marknadsföring så mycket att det tidigare förlaget inte hade kapacitet att möta dem.

I denna bok har det gått femton år sedan huvudpersonen Sofia flydde sekten och fram till nu har Via Terras manipulative sektledare Franz Oswald varit spårlöst försvunnen efter att ha avtjänat ett fängelsestraff. Men nu dyker han upp igen som miljökämpen som vill föra ut sitt budskap till resten av världen sedan en väldig storm raserat Sofias härbärge för unga avhoppade sektmedlemmar. Till sin hjälp har han sönerna som uppfostrats till stridsmän för faderns ideologiska budskap. Sofia för en inre kamp eftersom sektledaren kan vara far till hennes femtonåriga dotter, en ung kvinna som avskyr platsen där de bor och dessutom börjat intressera sig för en viss person av det motsatta könet. Men också Oswald är intresserad av att få henne tillbaka.

Det är barnens trauman som är det centrala i Lindsteins avslutningsbok i trilogin. Oswalds pojkar liksom övriga barn i sekten har lärts upp med mer piska än morot och särskilt sonen Thor börjar så sakteliga inse att det finns ett annat liv.

Den välskrivna berättelsen drivs obönhörligt framåt där spänningen inför en vådlig konfrontation håller läsaren på helspänn. Lindstein har lyckats mycket väl med att beskriva barnen och ungdomarna och de händelser som påverkar dem. Jag tyckte att de två tidigare titlarna var spännande men här har författaren tagit thrillerelementet till ett högre plan. Det är utmärkt fiktion med verklighetsbakgrund.

BARBRO LINDBORG

Marietta Lindstein

Marietta Lindstein. Foto Klara Leo