SEKTEN PÅ DIMÖN

Aug 31st, 2015 | By | Category: 2015-08 aug, Recension

Omslag till Sekten på DimönAv Mariette Lindstein
Mörkersdottirs Förlag, 2015
ISBN 9789175990651, 505 sidor

I december 2004 flydde under rätt dramatiska omständigheter Mariette Lindstein scientologikyrkan, en sekt som av skatteskäl registrerat sig som kyrka. Runt egendomen där medlemmarna bodde fanns ett elstängsel. Enda sättet får dem som ville ta sig ur sekten var att spela sinnessjuk. Då blev ledningen rätt för att den tokige skulle begå självmord. Lindstein spelade galen och blev skickad till ett straffläger varifrån hon lyckades rymma med lite pengar insydda i bysthållaren.

Mariette LindsteinNu har hon i boken Sekten på Dimön skrivit en roman som inspirerats av och bygger på hennes erfarenheter från den amerikanska, kändisfixerade rörelsen. Den handlar om den unga tjejen Sofia som av den karismatiske ledaren för en New Age-rörelse lockas till deras hemvist, en ö utanför Bohusläns kust, för att via metoden ViaTerra återfå själslig och kroppslig balans. Till att börja med är allt frid och fröjd, gästrummen är utmärkta och ledaren Frank Oswalds föredrag som tidens stress verkar intressanta och hans tes att ViaTerra kan få människor att må bättre av att äta bättre låter trovärdig. Att hon dessutom känner att hon blir sedd gör inte saken sämre.

Hon erbjuds arbete som hon accepterar men märker efterhand att kraven på henne och övriga anställda bara ökar. Oswalds ord är lag och det visar sig att runt rörelsens ägor har man uppfört ett stängsel som är elektrifierat. Det går faktiskt inte att lämna ön hur som helst och livet börjar kännas obehagligt, ja, värre än så.

Och när sommaren ger vika och höstdimman driver in och slukar ön, börjar hon undra om hon blivit indragen i en sekt. Samtidigt anar hon att det finns en skillnad mellan rörelsens ansikte utåt och Oswalds avsikter, och ju fler stenar hon vänder på, desto mer ångrar hon sitt beslut.

Men Oswald styr med järnhand och ett elstängsel har rests runt sektens ägor.

Det är en intressant bok, till och med spännande ju längre in i läsningen man kommer. Sektens ansikte utåt är helt annorlunda än minspelet inåt och ingen får kritisera ledaren. Nu kan man väl ha lite synpunkter på Sofias labila agerande från början, men på sätt och vis är det logiskt för en människa att tvivla på sina tankar och hoppas på att allt ska förändras till det bättre. Eftersom Sekten på Dimön är första boken i i en planerad trilogi tvivlar jag på bättring.

Boken ligger mycket rätt i tiden. SVT börjar snart sända en serie program om sekter under samlingstiteln Den enda sanna vägen.

BARBRO LINDBORG