SEKONDEN

Mar 7th, 2010 | By | Category: 2006-3, Recension

Av Per Olov Enquist
Norstedts 2006

Från mina första idrottsår minns jag en förfärlig skandal. En av Sveriges främsta idrottare, en släggkastare, avslöjades som fuskare. Han hade kastat med en för lätt slägga och nått för tiden fantastiska resultat med den. Så kontrollvägdes släggan vid en tävling i Göteborg 1948. Och domen blev stenhård. Kastaren diskvalificerades på livstid.

Kanske hade denne idrottsman glömts för evigt om det inte varit så att han kom att inspirera en av våra största författare Per Olof Enquist till den i varje fall enligt min mening, främsta svenska idrottsromanen någonsin: Sekonden som kom första gången 1971. Så kom den året därpå i en något ändrad PAN-upplaga. I ett förord till den skriver Enquist att ”det för den initierade är lätt att i en av bokens centrala händelser se en parallell till ett i svensk idrottshistoria berömt rättsfall. /…/ Men den person som där var inblandad har på intet sätt varit förebild till Mattias Jonsson-Engestam-Lindner”.

Huvudpersonen har alltså tre efternamn – precis som den fuskande idrottsmannen faktiskt hade.

Vem är då ”Sekonden”? Jo det är släggkastarens son som berättar hans historia med den kärlek och ömsinthet som Idrotts-Sverige var så renons på. Och släggkastarens historia speglar Sveriges och idrottens – 1971 fanns det en hel stat, DDR, som fuskade till sig resultat, inte genom för lätta redskap men genom dopade idrottare.

Mattias Jonsson-Eggnestam-Linders historia är hans, även om den delvis liknar fuskarens. Han upplever 1917 hungerkravaller, deltar 1934 i en bolsjevikisk demonstration med den svensk-tyska landskampen, sitter på koncentrationslägret i Långmora 1942, förlorar genom drunkning en son 1943 och är 1947 nära sätta världsrekord med lätt slägga. Han dör 1965.

Sommaren 1947 slår bokens släggkastare alltså rekord men så vägs släggan på Stadion. I augusti är det. Men släggan var 4 hg för lätt. Och den korrekta slägga som vägts in, hittas. Enquist var ju själv en framstående idrottsman med höjd som specialitet – han vet hur det luktar i omklädningsrum och hur sportmänniskor tänker. När Sekonden nu åter kommit i ny upplaga är det bara att hoppas att denna mångbottnade och geniala idrottsroman ska fä många, helst unga, läsare. Jag är övertygad om att de kommer att älska den lika mycket som jag gjort under de dryga trettio år som gått sedan jag först läste den.

JEAN BOLINDER