SEIZE THE NIGHT

Jan 1st, 2009 | By | Category: 1999-2, Recension

by Dean Koontz
Bantam Books 1998

Detta är en direkt fortsättning på Koontz senaste thriller Fear Nothing, som kom ut förra året. Handlingen utspelas i Moonlight Bay i Californien, en liten stad där skräcken fått ta överhand på grund av människors manipulerande med gener. Något hemskt har hänt och de styrande, i första hand polisen, har inte möjlighet att komma underfund med varför barn kidnappas från sina hem och av regeringen förs till den nu förseglade gamla militärbasen Fort Wyvern.
Bokens huvudperson är Christopher Snow som lider av sjukdomen XP, vilket innebär att han inte tål dagsljus och sol. Däremot är hans rätta element natten där han kan röra sig fritt.
Nu är det inte enbart barn som kidnappas. Även Christophers kloka hund, labradoren Orson, är i kidnapparnas våld någonstans inne i Fort Wyvern. Tillsammans med några gamla vänner börjarjakten för att befria barnen och hunden.
Frågan är dock hela tiden varför barnen kidnappats. Något som det, tyvärr enligt min mening, tar alldeles för lång tid att få reda på. Boken är tyvärr långtråkig eftersom det är först på de sista sidorna som det verkligen händer saker och ting. Det har man längtat efter i hundratals sidor. Koontz visar visserligen visar att han är en stor skämtare och humorist, men samtidigt visar han prov på ett enormt ”ordbajseri”. Det måste vara mer action i en story som denna. Han påminner i mångt och mycket om Ray Bradbury i dennes senaste böcker – ett briljerande med ord.
Det lär visst komma en tredje bok med samma huvudpersoner. Måtte den innehålla mer action, snälle Dean Koontz!

IWAN MORELIUS