SEGRAREN STÅR ENSAM

Apr 29th, 2010 | By | Category: 2010-2, Recension

Omslag till Segraren står ensamAv Paulo Coelho
Översatt av Örjan Sjögren
Inläst av Magnus Roosman (12 CD, ca 15 tim)
Earbooks 2009

Det är lite Kalle, Paul, Anna och inte minst Joakim över den här supermoralistiska berättelsen som utspelas under ett drygt dygn i Cannes under den beramade filmfestivalen. I vanliga fall är staden en sömnig landsortshåla, men under festivalen befolkas den av ”superklassen” – miljonärer, modemagnater och deras modeller, filmproducenter, regissörer och det entourage som finns i deras släptåg. Dit kommer också förhoppningsfulla skådespelar- och modelltalanger som hoppas på en stund i strålkastarljuset.  Superklassen har redan uppfyllt sina drömmar och har inte så kul längre medan de förhoppningsfulla tror att om deras drömmar blir uppfyllda ska det bli riktigt trevligt.

Paulo CoelhoCoelho skriver ofta om moral, om hur man bör göra det rätta, om Guds inverkan på människor och – inte minst – om att rikedom är av ondo, och han gör det med övertygelsen om att hans åsikter är de enda rätta.

Som i många pamfletter (detta är en lång sådan och mycket bättre strukturerad än de flesta andra av sin sort) blir de gestalter som skildras schablonartade typer av den sort som brukar beskrivas av Hänt i Veckans reportrar. De börjar med goda föresatser och kommer dit de önskar komma. Där slutar Hänt i Veckans berättelse och där tar Coelho vid. Nu blir det mest elände och tomhet.

Bokens onde man är ryssen Igor, veteran från det sovjetiska Afghanistankriget och en riktig rikmäling (som man säger i Västergötland). Han han tjänat sin förmögenhet på att sälja mobiltelefoner och dess kringutrustning i hemlandet och älskar Eva som emellertid förlupit honom och slagit påsarna ihop med den österländske modeskaparen Hamid Hussein. För att få henne tillbaka dödar han ”hela världar” – alltså människor som han stöter på under sitt dygn i Cannes.

Det skulle ha kunnat bli en spännande roman om jakten på en seriemördare i en fransk stad där sådana brott är mycket ovanliga. Den beskrivning om polisutredningen som finns är i många stycken intressant, men så tar allt detta abrupt slut. Polisen är nära målet men där tappar Coelho intresset för alltsammans och tar upp en annan tråd.

Nu förvandlas historien återigen och som lyssnare (Magnus Roosman läser utmärkt) känner man sig utlämnad åt en författare som tydligen glömt sina intentioner och åstadkommer ett blodigt men platt slut.

Inläsare Magnus Roosmann

Inläsare-Magnus-Roosmann

Taggar: , , , , , ,