SEBBE STAXX Musiken Brotten Beroendet

Apr 1st, 2015 | By | Category: 2015-04 apr, Recension

Omslag till Sebbe StaxxAv Sebastian Stakset med Niklas Malmborg
Norstedts, 2015
ISBN 978-91-1-306496-3, 254 sidor

Enligt Riksrevisionen minskar inte andelen dömda som återfaller i brott, trots att detta sedan länge varit kriminalvårdens mål. GW Persson sa i Veckans Brott i tisdags (31 mars 2015) att det egentligen bara finns två sätt för brottslingar att undvika återfall – att bli religiös eller att träffa ett ”rejält fruntimmer”. I musikern och brottslingen Sebastian Staksets fall var det tron, i alla fall om man ska tro hans och frilansjournalisten Niklas Malmborgs (bilden th nedan) bok om hans 29-åriga liv: Sebbe Staxx – Musiken Brotten Beroendet.

Sebbe StaxxBerättelsen börjar i en häktescell en januarinatt 2006 i Täby dit Stakset forslats misstänkt för mord på en man han knivstuckit i narkotikabeskänkt tillstånd. Nu överlevde mannen, så brottsrubriceringen blev en annan, men hans liv förblev detsamma. Han var knarkare, kriminell och helt empatilös, fortsatte att göra kupper som gav stora summor pengar att bränna på kort tid.

Niklas MalmborgFör gemene man, i alla fall de yngre medborgarna, är Sebastian Stakset känd som Sebbe Staxx, frontfigur i gangsterrapgruppen Kartellen som fick stor framgång med låten Mina områden och vunnit priser för sin musik, där det fanns en ambition att berätta om kriminalitetens baksida. Men det man mest läst om gruppen har handlat om medlemmarnas kopplingar till brott och droger. Det är inte enbart Stakset som hamnat inför skranket. Kartellens grundare Leo ”Kinesen” Gonzales avtjänar ett livstidsstraff för medhjälp till mord i Finland.

Boken är en orgiastisk skildring av utanförskap, mobbing och droger där huvudpersonens revanschönskan leder till tro på gangstersagan om framgången och till sist till en annan sorts tro, teaterförfattande och musikaliska framgångar. Nu lever Stakset med hustru och två barn. Han har lämnat kokainet och brottsligheten bakom sig – och jag hoppas, liksom tydligen GW Persson, att det ska hålla. Att det är slut på allt det elände han ställt till med tidigare.

Men … den här boken skulle nog inte bli så uppmärksammad utan den gangsterromantik som fram till nyligen präglat Staksets liv.