Apr 6th, 2017 | By | Category: 2017-04 apr, Recension

Omslag till Se mig MedusaAv Torkil Damhaug
Se meg, Medusa 2017
Översatt av Helena Stedman
Bokfabriken, 2017
ISBN 978-91-78293-65-5, 406 sidor

Läkaren Axel Glenne lever ett lugnt och harmoniskt liv som familjefar i men livet vänder när läkarpraktikanten Miriam kommer in i hans tillvaro och de inleder ett förhållande. Situationen kompliceras när en lokal kvinna försvinner. Efter flera dagars skallgång hittas hon död och då ser ut som om hon slagits med en björn. Efter närmare granskning drar myndigheterna slutsatsen att hon blivit mördad.

När efterforskningen av mördaren inletts anmäls ytterligare en kvinna och den brutala historien upprepas. Allt fler indicier börjar peka mot Axel Glemme. Han tycks vara den enda gemensamma nämnaren när det gäller de dödade kvinnorna. Glemme känner sig som ett jagat villebråd och han börjar tro att han är utsatt för en konspiration. Den ende han kan tänka som konspirera mot honom är hans tvillingbror Brede som skildes från familjen när han var barn och placerades på en institution. Orsaken till denna tycks vara något som Axel och Brede gjort tillsammans. Nu dyker brodern ideligen upp i hans tankar och, kanske, i hans närhet. Men ingen tycks ha sett den undanglidande hämnaren Brede och efter ett tag börjar man fundera på om han ens existerar någon annanstans än i Axels fantasivärld.

Torkil Damhaug har i Axel skapat en gestalt som är overkligt verklig. Han gör saker som får läsaren att tycka illa om honom samtidigt som romanen är strukturerad så att man vill se honom som oskyldig. Författarens arbete som läkare på en psykiatrisk klinik har gett honom insikt i människans dolda inre och detta har han lyckats förmedla i texten. Trots att morden är spektakulära koncentrerar sig inte Damhaug på det groteska utan på det psykologiska förloppet, inte enbart när det handlar om Axel utan också i beskrivningen av den ångest som drabbar den befolkning som finns i dådens närhet.

Det innebär inte att Damhaug glömmer spänningsmomenten. Man fångas genast av berättelsen som dock slackar lite i mellanpartiet för att sedan avslutas med ett riktigt raffel. Han är född och uppvuxen i Lillehammer och har läst litteraturvetenskap och antropologi innan han utbildade sig till specialistläkare inom psykiatrivården. Sedan 2012 är han författare på heltid och har gett ut totalt elva böcker. 2011 fick hans bok Ildmannen Riverton-priset för bästa norska kriminalroman.

KARL HJELM

Torkil Damhaug

Torkil Damhaug. Foto Agnete Brun