Mar 26th, 2018 | By | Category: 2018-03 mars, Recension

Omslag till Se henne försvinnaAv Eva Dolan
Watch Her Disappear, 2017
Översatt av Carla Wiberg
Modernista, 2018
ISBN 978-91-7701-768-4, 428 sidor

Eva Dolan är en författare att hålla ögonen på. Jag har läst några av hennes tidigare romaner och funnit dem spännande och allt mer välskrivna och dramaturgiskt drivna. Se henne försvinna är den fjärde boken i serien om Zigic och Ferreira och jag kan inte annat än hålla med de kritiker som menar att detta troligen är hennes bästa bok hittills, kanske inte årets bästa, som någon påstått – året har ju bara börjat – men på korta listan bör den stå med.

Här tar hon upp ett ämne som aktualiserats i pressen på senare tid, nämligen hur transpersoner behandlas av sina medmänniskor och hon gör det genom att visa fram nyanserna i ett problem som ofta ses i svartvitt.

En död kvinna hittas intill ett motionsspår som löper längs en flodstrand och kommissarie Zigic och kriminalinspektör Ferreira kannas till platsen. Dit kommer också, till deras förvåning Hatbrottsenheten. Förklaringen till detta visar sig när mordoffret Corinne inte fötts som kvinna utan som mannen Colin Sawyer. På senare tid har transkvinnor i området blivit attackerade på ett våldsamt sätt och gärningspersonen tycks nu ha eskalerat i brutalitet och perverterad sexualitet. Är det en sådan person de letar, en serievåldtäktsman, eller ligger något annat bakom? Fallet får uppmärksamhet ända upp i det politiska.

Polisparet söker sanningen bakom brottet och finner att offret inte var någon ängel, en god person då och då men inte omtyckt av alla. Dolan gräver sig ner bland murkna åsikter men gör det inte alltför explicit. Läsaren får avtäcka undertonerna i texten, något som gör läsningen otäckt mycket mer spännande. Det är inte ett helt ovanligt grepp hos dagens kriminalförfattare men i Se henne försvinna är det skickligt genomfört.

Det låter kanske som om det handlar om petig samhällstillvändget men samtidigt är boken underhållande och lätt att ta till sig, både som konventionell deckare med logisk dramaturgi och som ögonöppnare för ett problem som inte alla ser som ett problem som angår dem. Det är en roman, ett påhitt, men med en djupare tanke bakom.

Brittiska Eva Dolan  hyllades för sin debutroman Lång väg hem  och nominerades till 2016 års Theakston Old Peculier Crime Novel of the Year för uppföljaren Döda talar inte.

ROSA MATTSSON

Eva Dolan