SCOOPET

Mar 12th, 2010 | By | Category: 2005-1, Recension

Av Lasse Jansson
LJ Media 2004

I sin förra roman skrev Jansson om ett gäng som kapade en färja på Östersjön med makalösa förvecklingar som följd. Här håller han sig mest på land, men förvecklingarna (både mellan människor och stater) blir inte mindre för det. Boken utspelas för nästan prick 25 år sedan och det handlar om förbjuden vapenhandel, agenter för och emot DDR, korrupta SÄPO-män, en rätt skum TV-producent och en frilansjournalist som kommit allt på spåren och ser sin berömmelse komma i form av ett scoop.

Det är inget fel på Janssons fantasi, inte heller på hans minne av händelser och topografi två decennier tillbaka. Det ska genast sägas att det är en spännande berättelse han åstadkommit. Felet är att han tränger in för mycket på ett alltför blygsamt utrymme – kanske journalistens eviga förbannelse eftersom den yrkeskategorin är tränad i att skriva kort.

Det går undan och vissa situationer, som borde vara knepiga att ta sig ur, klaras av i en handvändning. Lasse Jansson är otvetydigt en talang, men hans båda böcker säger tydligt att han håller på att slösa bort den. Berättelserna, både denna och den förra, hade blivit mycket bättre, djupsinnigare och psykologiskt klarare om de fått breda ut sig på det dubbla utrymmet. Jag tycker egentligen inte alls om tjocka böcker av författare som breder ut sig för utbredandets skull, men här vore det befogat för att alla händelser ska kunna sjunka in.

Det finns i allt det kortfattade en beskrivande vilja hos Jansson som gör att jag gärna vill se honom fortsätta och hoppas att han i kommande böcker utvecklar det han påbörjar.

KARL HJELM