SCHLAGERKUNGENS KRIG Abba och Hoola Bandoola på Stikkan Andersons slagfält

Nov 5th, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till Schlagerkungens krigAv Klas Gustafson
Alfabeta, 2016
ISBN 978-91-501-1838-4, 285 sidor

Stig Erik Leopold ”Stickan” Anderson (1931–1997, född Andersson i Hova i Västergötland) betydde mycket för svenskt musikliv. Han växte upp med sin ensamstående mor Ester, började tidigt göra affärer och när mamma gav honom en gitarr började han uppträda med att sjunga visor och deltog också i lokalrevyer på hemorten. Som tonåring började han skriva egna låtar och 1951 fick han sin första komposition – Tivedshambo – publicerad.

Ungefär samtidigt utbildade han sig till folkskollärare, jobbade vid sidan om som korrekturläsare och fick sitt genombrott som populärkompositör med låten Är du kär i mig ännu Klas-Göran? Den blev en stor succé med Lill-Babs i Sverige, men sålde också guld i hela Norden och nådde vissa framgångar i Holland. Låtskrivare på heltid blev han 1964, då han redan startat musikförlaget Sweden Music och grammofonbolaget Polar.

Vid decennieskiftet mellan 60- och 70-tal radikaliserades vissa delar av Sverige. De musiker och musikintresserade som menade att schlagers och pop var en avskyvärd kommersiell form av underhållning bildade en alternativ musikrörelse som gärna siktade in sin kritik på Anderson. Han var ju inte enbart flitig upphovsman, musikförläggare och grammofonbolagsdirektör, och därmed en månglare, utan också manager, ett yrke som sågs som varböld på musikers kroppar.

Den kritiken ökade i styrka när fenomenet ABBA (som inte var något stort fenomen i början) segrade i Eurovisionsschlagern i engelska Brighton 1974 med låten Waterloo. Man kan säga att ABBA föddes när Stikkan Anderson 1967 bildade musikförlaget Union Songs tillsammans med Benny Andersson, Björn Ulvaeus och Bernt Bernhag. Deras senare framgångar berodde till del på Stikkan Andersons stora internationella närverk, uppbyggt under många år.

Det har påståtts att den vänstervridning som fanns inom media och inte minst bland företrädarna för proggmusiken fick ABBA att hatas i Sverige medan de älskades i resten av världen. Det är en sanning med ganska stor modifikation enligt Klas Gustafson (välkänd biografiförfattare) i boken Schlagerkungens krig. Visst fanns det kritik mot ABBAs glättiga musik, men den fick också välvilliga recensioner där det påpekades att skivorna var oerhört välproducerade och ibland till och med innovativa. Och eftersom gruppen fick internationellt genomslag skrevs mängder av reportage på nyhetsplats i svensk press. Gustafsons skildring av det troskyldiga 60-talets övergång till det bistrare 70-talet är intressant och hans recension av det dåtida kulturklimatet känns som både rolig och djuplodande. Det är en mycket personlig bok han skrivit och allt han minns sammanfaller kanske inte alltid med mina minnen av epoken.

Det ”krig” som utspelades mellan ABBA och Hoola Bandoola tycks mig mer ha inträffat i en sandlåda än på ett ”slagfält”. Men skildringen av det – hur det nu var – är roande, välskriven och mycket intressant, inte minst för att det i vissa lägen verkar som att författaren inte är helt säker på vilket ben han ska stå.

Klas Gustafson

Klas Gustafson. Foto Linda Gren