SAS – HISTORIEN OM VÄRLDENS MEST BERÖMDA ELITFÖRBAND

Mar 12th, 2010 | By | Category: 2005-1, Recension

Av Steve Crawford
The SAS Encyclopedia 1996
Översatt av Jan Malmsjö
Forum 2004

Berättelser och analyser av moderna eller historiska krig och krigare har blivit en stor artikel på senare år, inom bokhandel men kanske mest genom nya bokklubbar. De flesta verk utmärker sig genom att vara oerhört detaljerade och har författare som ser de stora visionerna bakom varje angrepp.

Steve Crawford är inget undantag, men han har lagt upp berättelsen om organisationen med divisen ”Who Dares Wins” (Våga – Vinn) på ett rätt journalistiskt sätt. Hans artiklar om detta mycket hemliga förband börjar under andra världskriget fram till insatser i dagens oroliga värld (som troligen inte blir mindre orolig av att SAS finns). Det dröjde innan gemene man fick kännedom om SAS existens men när den vetskapen kom 1980 var det med dunder och brak. Beväpnade terrorister intog Irans ambassad den 30 april. Sex dagar senare dödades fem av dem i en spektakulär och TV-sänd operation där SAS sprängde sig in och befriade gisslan.

Special Air Service tycks vara specialister på det mesta. De kan smyga i öknen, åka sig fram genom djungler, dyka i haven, kasta sig mot marken i fallskärm med samma stoiska inställning om att uppdraget ska lösas. Baksidestexten till Forums svenska utgåva påstår att detta inte är ”ett i raden av alla idolporträtt” men det påståendet får väl läggas till resten av alla rökridåer som omger SAS. Förbandets soldater framställs som otroligt skickliga taktiker och prickskyttar med samväldets bästa för ögonen. Boken är Crawfords tredje i samma ämne och man måste som läsare erkänna att han är en ypperlig PR-man.

JAN NYGREN