SANNINGEN OM MORDET PÅ STATSMINISTERN

Oct 31st, 2014 | By | Category: 2014-10 okt, Recension

Omslag till Sanningen om mordet på statsministernAv Mikael Forsberg
Fobeco Förlag, 2014
ISBN 978-91-980995-4-7, 282 sidor

Jag trodde inte att det gick att skriva fler böcker – i synnerhet inte med nya uppslag – om mordet i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan för snart trettio år sedan. Tydligen går det. När den svenska polisen, i form av Per Zanders grupp åker för att tala med en italiensk Säpotipsare och tidigare vän till den mördade statsministern, hittar man också honom mördad i sin bostad i schweiziska Zürich.

Forsberg har jobbat lite hårdare än tidigare med intrigbygget i denna tredje bok. Zander och hans personal i Stockholm hittar spår som tyder på att den italienske affärsmannen har med vapenhandel att göra och att någonting i karlens nätverk börjar gå snett. Han kolleger världen runt verkar avlivas en efter en. Och nya uppgifter verkar peka mot 1986 varför Säpo måste blandas in, men går det verkligen att lita på vad de säger?

Mikael ForsbergDet går undan och många dödas innan Zander och hans arbetsgrupp kan sätta punkt, kanske inte exakt som de ville ha det, men ändå …

Det märks att Forsberg blivit lite mer bekväm med sitt skrivande och jag är inte helt säker på att han menar allvar med sin brasklapp i bokens början: ”Personer, händelser, namn och situationer är baserade på författarens påhittade historia. Eventuella likheter med verkliga händelser, namn, situationer eller personer, levande eller döda är därför fullkomligt slumpmässiga.” [min kurs] Han är troligen en skämtare av rang.

ÅSA PETTERSSON