Jan 6th, 2018 | By | Category: 2018-01 jan, Recension

Omslag till SanningenAv Harlan Coben
Fool me once, 2016
Översatt av Jan Malmsjö
Bookmark Förlag, 2018
ISBN 978-91-88545-67-1, 364 sid
or

Coben har hittat ett onaturligt fiffigt anslag i denna styva berättelse om den före detta stridspiloten Maya Stern som kommit tillbaka till New York efter att ha blivit av med sin tjänst på grund av något som hänt under ett uppdrag i Mellanöstern. Tidigare har hennes syster Claire dödats vid ett inbrott och nu har maken mördats av ett par rånare i Central Park. Själv lyckades hon komma undan. Dagen för hans begravning låter hon installera en dold kamera i hemmet för att hålla ett öga på den tvååriga dottern och barnsköterskan medan hon sköter sitt jobb som flyginstruktör.

Tänk er chocken när hon kontrollerar inspelningen och ser dottern Lily leka med sin far Joe – två veckor efter att han dödförklarats. När hon visar filmen för barnsköterskan Isabella säger denna att hon inte ser hennes man alls. Sedan besprutar hon Maya med pepparspray och försvinner med minneskortet. Vem ska hon tala med när hon inte för ett ögonblick litar på kriminalpolisen Roger Kierce som utreder mordet på hennes man?

Men Kierce avslöjar i alla fall en sak för henne. Samma vapen användes både när Claire och Joe dödades och det leder till att Maya själv börjar undersöka fallen närmare och finner en familjehemlighet. Hon kan koppla båda morden till sin svågers död mer än tio år tidigare. Det visar sig att hennes undersökning inte går spårlöst förbi och att det finns de i det korrumperade familjeföretaget som inte alls vill att sanningen ska komma fram.

Ur denna härva lyckas Harlan Coben med sedvanligt spänningsskapande vaska fram en intrig fylld av oväntade vändningar – och han spar den mest halsbrytande vändningen till de sista sidorna. Som gissande läsare spårar man ideligen ur och får förvirrat börja om på nytt, frustrerad över författarens logik och fantasi.

Harlan Coben föddes 1962 i Newark, New Jersy och är den ende författare som tilldelats samtliga av de tre litterära utmärkelserna Edgar Allen Poe Award, Anthony Award och Shamus Award. Hans senaste tio romaner har alla toppat New York Times bästsäljarlista och totalt har Cobens böcker sålts i över 70 miljoner exemplar på 43 språk. Den första boken på svenska var Berätta inte för någon (egentligen hans åttonde) som kom 2004 och den filmades i Frankrike 2006 av regissören Guillaume Canet. Sanningen ska också filmas med Julia Roberts i huvudrollen.

BROR ANDERSSON

Harlan Coben

Harlan Coben. Foto Claudio Marinesco