SANDFÅGELN

Apr 14th, 2013 | By | Category: 2013-04 apr, Recension

Omslag till SandfågelnAv Susanne Nygren
MBF 2013
ISBN 978-91-85635-50-4, 368 sid

Det står spänningsroman på baksidan, men det tar en stund innan spänningen infinner sig. Då skruvas den emellertid åt en hel del. Nygren debuterar med en berättelse som har ett modernt tema men hennes tempo för tankarna till tidigare decenniers skrivande. Det gör inte så mycket eftersom hennes historia från Norrtäljetrakten faktiskt vinner över alla omtag.

Boken påminner om tidigare decenniers deckare på mer än ett sätt. Huvudpersonen Jonna Bjelke, nyinflyttad till Norrtälje från Solna, är journalist (på sätt och vis) som av en slump blir involverad i ett försvinnande. Det känns igen från bl.a. Jan-Olof Ekholm, men Jonna är ingen driven skribent – har bara fått in grejer om blomster i Bladet tidigare – och hon går mycket ovilligt in i sökandet efter den försvunne, påhejad av redaktionschefen som i henne ser en möjlig lättnad i personalbristen på tidningen.

Jonna går med på att hjälpa tidningen trots att hon helst skulle vilja sköta sitt egentliga arbete i blomsteraffären där hon trivs. Men ju mer involverad hon blir i sitt reportage desto mer misstänksam blir hon och blir allt säkrare på att det är något skumt med försvinnandet. Hon vet inte vad och hon kan ju ha fel – den man som är borta har ju faktiskt semester och den anmälan som gjorts tycks grunda sig på ganska lösa boliner.

Susanne NygrenHon försöker rota allt djupare i saken och när hon börjar få anonyma brev förstår läsaren att hon kommit något på spåren. När en bil med en död man hittas i skogen verkar mysteriet löst, men det är fel människa, den försvunne är fortfarande försvunnen.

Trots det långsamma tempot finns det något i Nygrens sätt att skriva som fångar intresset och får en att vilja läsa vidare. Visst kan man irritera sig på att hon berättar samma saker flera gånger (Hitchcock sa att det räcker med tre påminnelser), men man vänjer sig vid det också. Jag tror att Susanne Nygren kommer att ändra på den saken i kommande romaner, att vara en färdig och driven författare i debuten är inte alla förunnat, i synnerhet inte sådana som saknar ledning från förlagsredaktörer.

Susanne Nygren föddes 1963 i Stockholm men bodde som barn i både Borlänge och Säter innan hon återkom till Stockholm och Bromma, där hon arbetar på ett stort varuhus. Hon har gått Poppius journalistskola och har arbetat på en facklig tidning och som frilans.