SAMLADE NOVELLER – VOLYM 2

Sep 10th, 2009 | By | Category: 2006-2, Recension

Av Edgar Allan Poe
Med efterord av Charles Baudelaire
Översatt av Eric Carlquist
Bokförlaget h:ström – Text & Kultur 2005

Den nya utgåvan innehåller 14 noveller och artikelartade berättelser, de flesta nya för mig. Plus Charles Baudelaires entusiastiska plädering för Poe. Poes mångsidighet är bedövande, hans berättelser lyser genom de 150+ år som gått. Det är märkligt att läsa den lättsamma Tre söndagar i veckan. Det var kanske efter läsning av denna bagatell som Jules Verne kom på idén till den twist som räddar Phileas Fogg på slutet av Jorden runt på 80 dagar. (Vernes essä om Poe avslutade den första delen av h-ströms utgåva.) Den intellektuella rörligheten och infallsrikedomen är påfallande och allt är långt ifrån dyster läsning även om tungsintheten får sitt. Medan dagens författare i allmänhet sitter fast i en genre slog sig Poe fram i ett novellistikens och berättandets ingenmansland. Inte så att han saknade förebilder (E.T.A. Hoffman m fl), men novellkonsten var föga utvecklad.

Många av de gjutdeglar novellen stöps i fick Poe till dels själv strukturera. Därav mångfalden. Han visste inte att han skulle bli en föregångare inom sf, fantasy, deckare, mystery, horror etc. Poes skräckvisioner har överskuggat hans andra sidor. Här får vi t ex möta humoristen Poe. Tre dagar i veckan är inte direkt rolig, men skriven med glimten i ögat. Scherezades ettusenandra berättelse är däremot galghumoristisk. Men visst finns fasorna på plats. Avgrunden och pendeln slutar visserligen ”lyckligt”, men dessförinnan är den hemsk, ja, rent förfärlig.

Och hur kan vi glädja oss åt ballongfärder, varav en till månen, även om Poe i Hans Pfalls ojämförliga resa bitvis känns lite tradig. Cornell Woolrich ska ha varit rädd för att bli levande begravd, vilket märks i hans suspense. Redan Poe bjöd på denna fasa i sin Levande begravd där han i artikelform redogör för hemska fall av skendöd. Man frågar sig: har dessa gräsliga fall funnits eller är de uppdiktade? Så vitt jag kan förstå är översättningen fläckfri.

Alltsammans är snyggt paketerar av förlaget. Det här artar sig till en definitiv Poe på svenska. Ska bli spännande att läsa tredje delen.

BERTIL FALK