SALLY OCH NAZISTLIGAN

Jan 9th, 2018 | By | Category: 2018-01 jan, Recension

Omslag till Sally och NazistliganAv Jan Bergman
Lind & Co, 2018
ISBN 978-91-7779-128-7, 249 sidor

Titeln för tankarna till en ungdomsbok där en tonåring löser en gåta. Inget kan vara mer fel. Sally är ingen tjej utan Salvatore Mellberg som varit chaufför vid den svenska militära underrättelsetjänsten C-byrån under kriget. 1946, då andra världskrigets apokalyps är över, lider Stockholm fortfarande av efterskalvet i form av varubrist efter alla avspärrningar. Flyktingar och spioner har sökt sig till den svenska huvudstaden där kolröken driver över gatorna där folk tar sig fram gående eller på spårvagnar och i trådbussar.

Salvatore ”Sally” Mellberg har blivit arbetslös sedan C-byrån avvecklats. Med det avgångsvederlag han fått bestämmer han sig för att öppna eget – en detektivbyrå. Hans första fall visar sig bli mycket farligt och visar sig handla om en operation som ska hjälpa gamla nazikoryféer och krigsförbrytare komma bort från det skövlade Europa till en fristad i Sysamerika. För att nå detta mål samarbetar gruppen Varulvarna med organisationen som kallas Odessa, en rörelse som fanns i verkligheten och litterärt beskriven av Frederick Forsyth 1972.

Bergmans roman är mycket verklighetstrogen och han kan ämnet efter att ha författat boken Sekreterarklubben (Norstedts 2014) om de svenska kvinnor som lockats av C-byråns chef kaptenen Helmuth ”Teddy” Ternberg att mot ringa eller ingen ersättning lockats att ställa upp som ”honungsfällor” för att inhämta underrättelser åt den militära underrättelsetjänsten under krigsåren 1939–1945.  De riskerade liv och hälsa och sökte tröst hos varandra på Restaurang Norma – Gangster-Norma – vid Stureplan. Alla överlevde inte kriget. Jane Horney, som hade anknytning till C-byrån utan att tillhöra Sekreterarklubben mördades av den danska motståndsrörelsen som misstog henne att vara ”stikker” åt tyskarna. Den svenska militära underrättelsetjänsten lade inte två strån i kors för att rädda henne trots att de hela tiden visste var hon fanns.

Kvinnorna i Sekreterarklubben finns också med i Sally och Nazistligan som ett orosmoment i Mellbergs efterforskningar. Här är frågan om de och flera andra svenskar verkligen går att lita på.

Författaren skriver skickligt om den svenska huvudstaden i förfluten tid. Han är väl förtrogen med sitt ämne inte minst genom all research han gjort inför sina dokumentärfilmer Guldkorn och Stockholmspärlor som visats på TV. Och intresset för kriget och Stockholm som spelplats för allehanda spioner härrör säkert ifrån att hans mor tillhörde Sekreterarklubben. Avsikten med Sally och Nazistligan är att boken är den första i en serie som delvis bygger på verkliga händelser och skildrar Sverige under efterkrigstiden och kalla kriget fram till idag.

Jan Bergman

Jan Bergman. Foto Eva Lindblad