SAHARASYNDROMET

Apr 20th, 2016 | By | Category: 2016-04 apr, Recension

Omslag till SaharasyndrometAv Christian Unge
Lind & Co, 2016
ISBN 9789174615036, inbunden, 374 sidor

För första gången kommer nu en ny bok av Christian Unge ut på ett etablerat förlag. Lind & Co har fångat upp egenutgivaren med två böcker bakom sig, och de har också återutgivit de tidigare med viss omarbetning. Det är författaren absolut värd, även i denna tredje fristående bok om kirurgen Martin Roeykens lyser hans engagemang igenom. När han också lyckas kombinera detta med extremt spännande thrillerelement så blir det en lyckad mix.

Martin Roeykens får denna gång inte stå i centrum. Det gör istället hans läkarkollega dansk-svenska Mette och hans dotter Bella. Martin och Mette och tre andra fältarbetare kidnappas när de arbetar för Läkare utan gränser i Sierra Leone. De transporteras under vidriga förhållanden genom öknen utan att ha någon aning om vart de är på väg, och inte heller varför de har fängslats. Martin insjuknar under färden och Mette tror att han har fått ebola.

Läsaren får växelvis med kidnappningshistorien följa dottern Bellas liv i Stockholm. Hon är naturligtvis förkrossad över vad som har hänt hennes far. Hon är beslutsam och söker hela tiden upplysningar om var han befinner sig och vart allt ska leda.

Boken är infernaliskt spännande, särskilt i de delar som beskriver kidnapparna och deras offer. Det är våldsamt och nagelbitande. Intrigen tar hela tiden vändningar som man inte väntar sig. Och när man tror att man förstår svänger historien åt ett annat håll. Dessutom förekommer det mycket medicinsk spänning i boken. Framförallt Mettes läkarskicklighet sätts på svåra prov. Läkaren Christian Unge använder skickligt sina egna erfarenheter från sitt arbete i Läkare utan gränser.

Eftersom handlingen tilldrar sig i flera afrikanska länder får läsaren en god provkarta på olika miljöer. Författaren tar till vara på sina kunskaper även här.

Arbetet i Sverige med att få loss kidnappningsoffren är också intressant. Men ibland fallerar dialogen lite där, blir lite klämkäckt naiv, vilket inte passar helt i den allvarliga situation som de inblandade befinner sig i.

Jag tror inte att Christian Unge kan hålla sig från att skriva en fortsättning. Det finns så mycket kvar att berätta om när det gäller Martin Roeykens liv. Det ser vi alla fram emot att läsa.

NISSE SCHERMAN

Redan i Unges första roman Turkanarapporten presenterades läkaren Martin Roeykens och ett mysterium i Afrika där författaren själv arbetat på uppdrag av Läkare Utan Gränser, en organisation som fick överskottet på bokens försäljning. Det var en roman på eget förlag där Unge lade stor vikt vid miljöer, realism och medicinskt, aningen blodigt arbete. Här märkte man förstagångsförfattarens entusiasm som emellanåt blev aningen ordrik.
Den följdes upp av Kongospår, också på eget förlag, där kirurgen och huvudpersonen Roeykens hittat diskrepanser i sin familjs historia och nu börjar söka efter sanningen. Som visar sig innehålla politiska, och därmed farliga, ingredienser.

I den nya boken Saharasyndromet har han fått ett förlag och därmed en förlagsredaktör som tuktat manuset. De två tidigare titlarna utkommer som pocket och har blivit en hel del tunnare än i originalen. Men Afrika finns kvar som spelplats. Nu befinner sig Martin Royekens vid ett ebolacenter i västafrikanska Sierra Leone där den dödliga sjukdomen härjar för att tillsammans med ett gäng internationella kolleger.

En natt angrips sjukhuslägret av en terroristgrupp och fem av Läkare utan gränsers medarbetare kidnappas och körs i ilfart med jeepar genom öknen. Men de hinns upp av militär, det blir eldstrid och kidnapparnas ledare skadas allvarligt. Marin är också sjuk i hög feber och hans unga kollega Mette försöker hålla honom vid liv men får samtidigt ordern att rädda terroristledaren eller själv bli avrättad.

Det är en kunnig, spännande och inkännande historia Unge berättar. Terrorn har inga moraliska gränser – barn används som mänskliga sköldar – och den psykologiska stressen beskrivs skickligt. Den finns inte enbart i Afrika utan också i Sverige där Martins hustru och barn lever i ovisshet och maktlöshet samtidigt som svensk underrättelsetjänst försöker spåra förövare och offer. Och i Nordafrika är fransk och algerisk militär beredda att angripa terroristern och därmed också deras gisslan.

Detta är utan tvivel den hittills bästa boken i Unges produktion. Martin Roeykens känns extra äkta när han inte framstår som en propagandamaskin för Läkare utan gränser.

KARL HJELM

Christian Unge